
 

 

 
 

Neutral Citation Number: [2020] EWHC 3577 (QB) 
 

Case No: QB-2018-002538 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 23 December 2020 

 

Before: 

 

HIS HONOUR JUDGE RICHARD PARKES QC 

(sitting as a Judge of the High Court) 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 JOSEPH LOZE ONWUDE Claimant 

 - and -  

 (1) CLARE DYER 

(2) FIONA GODLEE 

(3) BMJ PUBLISHING GROUP LIMITED 

Defendants 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

The Claimant appeared in person, but was assisted by Mr Jeffrey Kershaw, a solicitor  

Jacob Dean (instructed by Farrer & Co) for the Defendants 

 

Hearing dates: 6-8 October, 2020 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

---------------------------------- 

RICHARD PARKES QC 

 

Covid-19 Protocol:  This judgment was handed down remotely by circulation to the parties’ 

representatives by email, release to BAILII and publication on the Court and Tribunals 

Judiciary website.  The date for hand-down is deemed to be on 23rd December 2020. 

 
 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

HHJ Richard Parkes QC:  

INTRODUCTION

1. The claimant, Mr Joseph Onwude, is a gynaecologist. He used to work as an NHS 

consultant, but for many years now has conducted a private practice. As a surgeon, he 

prefers the title ‘Mr’. 

2. The first defendant is a legal journalist, and the second defendant is the editor of the 

British Medical Journal (BMJ), a well known medical journal published both online 

and in hard copy by the third defendant.  

3. The claimant sues the defendants in defamation over an article published on the BMJ 

website which reported the decision of a GMC disciplinary panel.  

4. The main issues at the trial of this action have been whether the article was protected 

by statutory qualified privilege under s15, Defamation Act 1996, or alternatively 

whether there was a defence of publication on a matter of public interest under s4, 

Defamation Act 2013. 

REPRESENTATION 

5. Mr Onwude has conducted this litigation as a litigant in person. At the start of the 

trial, he applied to the court to allow him to be represented by Mr Jeffrey Kershaw, a 

solicitor with a current practising certificate but without a right of audience in the 

higher courts. By a witness statement dated 30 September 2020 Mr Onwude gave as 

the grounds of his application that he lacked the funds to employ counsel or solicitors, 

and that he was unable to persuade a firm of solicitors to act on a contingency basis. 

He exhibited a number of letters from friends saying that they had lent him substantial 

sums of money to help him out. In his oral application on the first morning of the trial, 

he informed me that he had suffered a pulmonary embolism in December 2019 (as a 

result of which the original trial, due to start on 16 December 2019, had to be taken 

out of the list), that he remained unwell, and that Mr Kershaw was more rational than 

he was and much better able to present his case. I hope that Mr Onwude will forgive 

me for saying that his physical frailty was obvious, while the fragility of his mental 

state was apparent to me from the tearfulness with which he made his application.  

6. Mr Jacob Dean, who represented the defendants, took a pragmatic view. He told me 

that while Mr Onwude had invariably been courteous at previous hearings, he had 

plainly been very nervous and had frequently broken down. That being so, Mr Dean 

did not oppose the application. 

7. I considered the guidance of the Court of Appeal in Clarkson v Gilbert [2000] EWCA 

Civ 3018 (where the relevant legislation was s27 of the Courts and Legal Services Act 

1990) and the Practice Note (McKenzie Friends: Civil and Family Courts) [2010] 1 

WLR 1881 (founded on ss12-19 and Schedule 3, Legal Services Act 2007). I 

determined that, having regard in particular to Mr Onwude’s plainly fragile state of 

health and his very nervous state, and Mr Kershaw’s standing as a practising solicitor, 

there was good reason to grant a right of audience to Mr Kershaw for the duration of 

the trial, and I did so. In the event, Mr Kershaw conducted Mr Onwude’s case with 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

care, restraint and courtesy, and I was grateful to him for the help which he was able 

to give the court. 

HISTORY 

The Medical Practitioners’ Tribunal 

8. In September 2015, a number of charges alleging impairment of fitness to practise by 

reason of misconduct were brought against Mr Onwude by the Medical Practitioners’ 

Tribunal Service, a statutory committee of the General Medical Council.  

9. The charges arose out of Mr Onwude’s erstwhile friendship with a couple for whom 

he had provided medical treatment without charging or intending to charge. They had 

entered into a prospective business relationship which later went wrong, and as part of 

the discussions as to what each had put into the relationship, Mr Onwude had 

submitted invoices for their medical treatment. 

10. In the charges, the couple were called Patient A and Patient B. It was alleged, and not 

contested, that Mr Onwude had enjoyed a close personal relationship with them. It 

was alleged that he had prescribed medication to each of them (charges 1 and 5); that 

in doing so he had acted outside his field of professional competence (charges 2 and 

6), in that he had provided primary medical care while lacking qualifications as a 

general practitioner; that he had failed to keep any or any contemporaneous record of 

the treatment or medication that he provided (charges 3 and 7); and that he had failed 

to inform their GP that he had prescribed the medications (charges 4 and 8). It was 

also alleged that he had sent substantial invoices and a statement of account to the 

patients, having failed to inform them of his fees and charges before asking for Patient 

A’s consent to treatment or at any time before sending the invoices (charges 9, 10 and 

11: these were admitted), that in doing so he had not acted honestly or openly in his 

financial arrangements (charge 12), and that his actions were intended to cause them 

distress (charge 13). Finally, charge 14 (which was also admitted) alleged that for a 7 

month period between 1 January 2013 and 12 August 2013 he had practised privately 

as a consultant gynaecologist without professional indemnity cover.  

11. After several hearings in 2015 and 2016, the Medical Practitioners Tribunal (MPT) 

found all the charges proved.  

12. On 15 December 2016 the MPT imposed the sanction of erasure from the Medical 

Register, unless within 28 days Mr Onwude exercised his right of appeal. It also 

ordered his suspension from the Register with immediate effect, on the footing that it 

was necessary for the protection of the public and to maintain public confidence in the 

profession. 

13. In consequence, a search against Mr Onwude’s name on the GMC website on 19 

December 2016 showed his status as ‘Doctor erased. Not yet in force, pending an 

appeal period’. 

Appeal to High Court 

14. The claimant appealed to the High Court. His appeal was heard by Collins J on 8 

March 2017.  



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

15. Collins J quashed the most serious findings against the claimant, including the finding 

of dishonesty. He remitted the matter to the MPT to consider whether the findings 

which he had upheld amounted to professional misconduct and, if so, what (if any) 

sanction should be imposed. Those findings were that the claimant had failed to keep 

records of treatment or medication provided to friends, and that he had practised 

privately without professional indemnity cover. 

16. The claimant’s suspension came to an end when Collins J quashed the findings of the 

MPT.  

17. At the end of the hearing before Collins J there was some discussion about 

notification of the BMJ that the MPT decision had been quashed.  That did not 

happen, and I accept that the BMJ did not learn of the decision until 15 May 2017, 

when the claimant wrote to the defendants in terms which amounted to a pre-action 

letter before the issue of proceedings for libel. Its particular importance is that (as the 

first defendant’s evidence showed) it brought the decision of Collins J to the attention 

of the BMJ for the first time.  

BMJ Articles 

18. The decisions made by the MPT and by Collins J were reported by the BMJ. 

19. The article complained of (“the first article”) was published on the website of the 

BMJ on 22 December 2016, under the headline ‘Gynaecologist is struck off for 

dishonesty and intention to cause distress’. It is unclear from the Particulars of Claim 

whether the claimant complains of the headline alone or of part or all of the article (he 

does not set the article out), but it is trite that the article must be considered as a 

whole. In full, it read as follows:  

“Gynaecologist is struck off for dishonesty and intention to 

cause distress  

A consultant gynaecologist who treated a neighbouring couple 

out of apparent friendship, then tried to bill them when the 

relationship turned sour, has been struck off after a fractious 

hearing at a medical practitioners’ tribunal in Manchester. 

Joseph Loze Onwude was also found to have worked for eight 

months without professional indemnity cover, acted as a GP in 

prescribing drugs for his neighbours despite lacking general 

practice qualifications, and failed to keep proper records of this 

treatment or to inform their actual GPs. 

Onwude, who qualified in Nigeria in 1981, trained at Dublin 

and Leeds before becoming a Fellow of the Royal College of 

Obstetricians and Gynaecologists. He was an NHS consultant 

until 2003, when he moved to private practice. He has 

published extensively, including in The BMJ. 

His neighbours told the hearing that for many years they had 

maintained a close personal relationship with Onwude and 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

developed a business relationship. But relations deteriorated 

dramatically in 2012. 

In 2008 Onwude had treated one of his neighbours and in 2011 

he provided further extensive treatment, with a good clinical 

outcome. He acknowledged in evidence that no payment was 

discussed because he then had no intention of charging. 

But in February 2013, after the friends had fallen out, he sent 

the couple two invoices totalling £69,450 for the treatment. 

This was followed by a statement of account two weeks later. 

The couple complained to the GMC, and during the 

investigation Onwude’s lack of indemnity cover at a private 

hospital came to light, leading to the withdrawal of his 

practising privileges. He treated 77 patients during this period. 

Onwude denied that the invoices were intended to cause 

distress, saying that he had merely wished to quantify his input 

into a personal and business relationship. But nothing in the bill 

suggested that it was not a real demand for payment, the 

tribunal found. It decided that attempting such billing years 

later for apparently free treatment was an act of dishonesty. 

The tribunal also rejected Onwude’s claim that his primary 

medical qualification allowed him to undertake GP work and 

that restrictions preventing doctors without a GP qualification 

from carrying out general practice applied only to NHS 

employees. 

Onwude, who was not legally represented at the hearing, 

argued repeatedly that the tribunal was treating him unfairly, 

compressing his case to fill the allotted time and denying him 

the opportunity to cross examine a telephone conference 

witness in person. Counsel for the GMC accused him of 

seeking to “derail proceedings”. 

On the 25
th

 day he absented himself but was warned that the 

hearing would continue without him. He later came back, but 

then left again before the final ruling, for which he was not 

present. 

“Throughout the proceedings he has failed to acknowledge any 

wrongdoing,”  said tribunal chairman Robert Lloyd-Richards. 

“He has persistently sought to challenge every criticism made 

of him. Mr Onwude had shown no insight into any aspect of his 

misconduct. 

“Acting outside of his competence, failure to keep any medical 

records, sending invoices intended to cause distress, failure to 

have professional indemnity insurance, and dishonesty amount 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

to misconduct, which is fundamentally incompatible with 

continued registration.”” 

20. It is worth noting that the BMJ article did not report the fact that an order of 

immediate suspension had been imposed with immediate effect, pending the outcome 

of any appeal.  

21. Publication figures have been disclosed for each of the articles. They show that the 

first article was viewed just under 600 times, and the abstract of the article around 

3146 times. Only subscribers could see the full article, but the abstract was available 

without subscription.  

22. The abstract read as follows: 

“Gynaecologist is struck off for dishonesty and intention to 

cause distress 

A consultant gynaecologist who treated a neighbouring couple 

out of apparent friendship, then tried to bill them when the 

relationship turned sour, has been struck off after a fractious 

hearing at a medical practitioners’ tribunal in Manchester. 

Joseph Loze Onwude was also found to have worked for eight 

months without professional indemnity cover, acted as a GP in 

prescribing drugs for his  neighbours despite lacking general 

practice qualifications, and failed to keep proper records of this 

treatment or to inform their actual GPs. 

Onwude, who qualified in Nigeria in 1981, trained at Dublin 

and Leeds before becoming a Fellow of the Royal College of 

Obstetricians and Gynaecologists. He was an NHS consultant 

until 2003, when he moved to private practice. He has 

published extensively, including in The BMJ. 

His neighbours told the hearing that for many years they had 

maintained a close personal relationship with Onwude and 

developed a business relationship. But relations deteriorated 

dramatically in 2012.  

23. It has never been clear whether or not the claimant intended to complain about the 

abstract as well as the first article, because (contrary to correct practice) he did not 

plead all the words of which he complained, so as to identify precisely the object of 

his complaint. Even the letter before action did not distinguish between the first article 

and its abstract. The defence did not, I think, engage with that possibility. It may not 

matter.  

24. As I have said, the claimant wrote what was in effect a letter before action on 15 May 

2017. That was his first complaint about the first article. In it, he informed the 

defendants of the outcome of his appeal.  



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

25. Following receipt of the claimant’s letter, on 24 May 2017 a second article was 

published on the BMJ website, reporting the outcome of the appeal. The second 

article contained a reference to the first article and a hyperlink to it. It read as follows: 

“High court judge quashes decision to strike off 

gynaecologist for dishonesty 

A medical practitioners’ tribunal which decided that a doctor 

was dishonest in treating a couple who were friends for free 

and later sending them an invoice, had reached a conclusion 

that “no reasonable tribunal could conceivably have reached,” a 

High Court judge has ruled. 

Mr Justice Collins quashed the decision, made last December, 

to strike consultant gynaecologist Joseph Onwude from the 

medical register, subject to his right to appeal.
1
 

Collins held that the tribunal’s decision that Onwude was not 

“honest  and open” in giving the couple information about his 

charges in  advance, even though he was not intending to 

charge, was also “a  finding which no reasonable tribunal could 

conceivably have made”.  The judge said that there was 

evidence that the couple knew there was going to be no charge. 

Onwude and the couple collaborated in a business venture that 

later had to be wound up. Onwude told the tribunal that when 

the friends  fell out the invoices were not a demand for 

payment but, as the judge put it, “part and parcel of the 

financial arrangements that were being entered into in order to 

wind up the business”. 

Collins said the tribunal was “clearly wrong to regard 

(Onwude) as  having acted dishonestly”. The tribunal’s 

findings, that he was dishonest and had intended to cause 

distress to the couple, “were not justified and should never have 

been made and if there is any further  hearing should equally 

not be made”. 

The tribunal had also found Onwude guilty of misconduct in 

treating  the couple because he had a personal relationship with 

them. But a lack of clarity in the professional guidance on the 

subject meant that  it was not possible to say absolutely that to 

treat even a close friend  was wrongful conduct, the judge 

said. “To suggest that in this case it was serious misconduct is 

simply not made out”. 

Collins sent the case back to the tribunal to determine what 

sanction, if any, to impose for the charges that remain 

outstanding. These are: failing to keep proper notes or to notify 

the patients’ GP of their treatment; and practising without 

insurance for about eight months. 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

The judge said it was difficult to see how a sanction stronger 

than conditions could be imposed, and he suspected that “the 

appropriate result would be no action”. 

1 Dyer C. Gynaecologist is struck off for dishonesty and intention to 
cause distress. [Reference given]     

26. At the same time, a note was added to the first article and to the abstract, under the 

headline and citation details, which read “UPDATE: High Court Judge quashes 

decision to strike off gynaecologist for dishonesty,” and provided a hyperlink to the 

second article.  

27. The claimant was informed of this by letter dated 1 June 2017 from the third 

defendant’s legal department, who explained that the BMJ had not known of the 

outcome of the appeal until informed by Mr Onwude, but that a second article had 

been published which reported Collins J’s judgment, and a link to the second article 

placed at the head of the first article. It was also asserted that the first article was a fair 

and accurate report of the proceedings before the MPT, and that the defence of 

privilege (mistakenly said to be absolute) applied. 

28. The claimant wrote to the BMJ on 23 June 2017 enclosing an article (essentially a 

further report of the decision of Collins J) which he required the BMJ to publish. 

He stressed the importance of the BMJ publishing that there had ‘been a 

successful appeal by a consultant who was struck off’, which suggests that he had 

been unaware of the second article. The proposed article, which identified the 

patients concerned, read as follows (with the names of the patients redacted): 

“High Court Judge quashes decision to strike off 

gynaecologist for dishonesty to friends whom he treated and 

intention to cause distress 

We refer to the article entitled “Gynaecologist is struck off for 

dishonesty and intention to cause distress” published on 22
nd

 

December 2016 with the citation BMJ 2016; 355: i6828. 

We are pleased to report the successful outcome of Dr 

Onwude’s appeal to the High Court which resulted in his re-

instatement to the Medical Register as a practising consultant 

gynaecologist on the basis that the findings of the Medical 

Practitioners’ Tribunal (MPT) of the General Medical Council 

(GMC) in respect of the charges brought by the GMC, in its 

role as prosecutor, were findings which no reasonable tribunal 

could have found on the evidence before it, which contained no 

evidence of dishonesty or any evidence of an intention to cause 

distress to his patients. 

Dr Onwude represented himself at the hearing before Me 

Justice Collins in the High Court. He was assisted in a direct 

access basis by Leading Counsel, Nicholas Padfield QC. Costs 

were awarded by the Judge to Dr Onwude and Leading Counsel 

following his decision. 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

His right of appeal to the High Court was initially denied by the 

GMC because his appeal was “out of time”. The GMC’s 

objection was subsequently withdrawn on the basis that Dr 

Onwude’s appeal was in time in the light of a recent Court of 

Appeal decision. 

The MPT which decided that Dr Onwude was dishonest in 

treating a couple who were friends for free and later sending 

them an invoice, had reached a  conclusion that “no reasonable 

tribunal could conceivably have reached’, Collins J ruled. 

Dr Onwude and the couple (names redacted) collaborated in a 

business venture, that later had to be wound up. Dr Onwude 

told the MPT that when he and his former friends fell out, the 

invoices were not a demand for payment, but as the High Court 

put it ‘part and parcel of the financial arrangements that were 

being entered into in order to wind up the business’. 

Mr Justice Collins said in his judgment that “On the evidence 

that was produced,  the findings of dishonesty and intent to 

cause distress were not justified, and  should never have been 

made, and if there is to be any further hearing, should  equally 

never be made. This is not a case were there could be any 

question of the Appellant (Dr Onwude) having acted in any 

way that was dishonest.” 

Mr Justice Collins held that the Tribunal’s decision (the MPT) 

that Dr Onwude was not “honest and open” in giving the 

(patients: names redacted) the  information about his charges 

in advance, even though he was not intending to  charge, was 

also “a finding which no reasonable tribunal could conceivably 

have made”. The Judge’s final comment was that there was 

evidence that the couple  (names redacted) knew that there 

was going to be no charge. 

Mr Justice Collins remitted to the MPT the determination of 

what sanction, if any, to impose for the charges that remained. 

These were: failing to keep sufficient notes or to notify the 

patients’ private GP of the treatment, and practising without 

insurance for about 8 months. Both charges are vigorously 

contested by Dr Onwude on strong grounds. 

Mr Justice Collins said that it was difficult to see how a 

sanction stronger than conditions could be imposed, and he 

suspected that “the appropriate result would be no action”. 

29. Dr Godlee, the second defendant, replied on 29 June 2017, to inform Mr Onwude 

that letters to the editor for the print journal were first posted as rapid responses 

on bmj.com, asked him to click on the article to which he wished to respond, and 

explained what steps he needed to take to post a response. He replied to tell her 

that she had been supposed to pass his letter to the legal department. 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

30. On 11 July 2017 the BMJ declined to publish the claimant’s proposed article, on the 

basis that it would be inappropriate to do so, given that it had already reported the 

successful appeal. The claimant was told that if he still had concerns, the BMJ would 

be willing to consider publishing his comments. That offer was repeated on 16 August 

2017.  

31. Meanwhile, the claimant had written again on 4 August, referring this time for the 

first time to the second article. While accepting that the second article had been an 

accurate report of the judgment of Collins J, he maintained that it had been inaccurate 

in one ‘most important aspect’, namely in suggesting (as he claimed) that the first 

article had stated that the MPT decisions had been subject to appeal. He took that 

meaning from the footnoted reference to the first article at the end of the second 

paragraph of the second article, following the words ‘subject to his right of appeal’. 

The second article is not complained of, so I shall simply say that his reading is 

fanciful.  

32. More importantly, the claimant contended that the first article had not been a fair and 

accurate report, because it had omitted any reference to the right of appeal, and he 

rejected the asserted defence of privilege, on the footing that the first article omitted 

any reference to the right of appeal. 

33. On 2 November 2018, the MPT reconsidered the case as remitted by the High Court 

and gave the claimant a formal warning for his failings in record keeping and 

practising without indemnity insurance.  

34. That decision was reported by the BMJ on its website on 8 November 2018 (the third 

article), as follows: 

“Gynaecologist whose erasure was quashed in High Court is 

fit to practise 

A consultant gynaecologist who in March 2017 won a High 

Court ruling quashing a decision to strike him off the UK 

medical register has scored a further victory against the General 

Medical Council. 

After a new hearing, a medical practitioners’ tribunal has 

decided that Joseph Onwude’s fitness to practise was not 

impaired and that his conduct merited only a written warning. 

An earlier tribunal had decided that he had been dishonest in 

treating  two friends and business partners free of charge and 

then sending  them an invoice after the relationship broke 

down. That tribunal  determined in December 2016 that he 

should be struck off the register. Onwude subsequently 

exercised his right of appeal to the High Court. 

But Mr Justice Collins, who heard the appeal, ruled that no 

reasonable tribunal would have found that his actions amounted 

to dishonesty. He quashed the findings of dishonesty and the 

decision to strike him off the register.
1
 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

 

Collins ruled that the tribunal’s finding that Onwude intended 

to cause the couple distress was unjustified, and he quashed the 

decision that  the doctor was guilty of misconduct in treating 

friends. 

The judge sent the case back to the tribunal to determine 

whether the findings that had not been quashed amounted to 

misconduct serious  enough to warrant a finding that Onwude’s 

fitness to practise was impaired, and, if so, what sanction to 

impose. He said he suspected that “the appropriate result would 

be no action”. 

At the new tribunal there were only two findings left to be 

considered. These were a failure to keep records of treatment or 

medications provided to the friends, and practising privately 

from 1 January to 13 August 2013 without professional 

indemnity cover. 

The GMC’s counsel urged the tribunal to find that Onwude’s 

fitness to practise was impaired, but the tribunal concluded that 

a finding of impairment was not necessary in his case. 

The tribunal’s chair, Piers Doggart, said that the failure to keep 

records  in the case of the two patients who were friends “was 

clearly  inconsistent with the positive testimonials advanced by 

Mr Onwude in respect of his lengthy career both before and 

since the episode”. 

He added, “This reinforced the tribunal’s belief that the 

exceptional  circumstances which gave rise to his treatment of 

these patients was  the reason for a contained set of failings, 

rather than a systemic or  deep-seated issue”. Having had 

regard to all the circumstances, “the  tribunal has concluded 

that these failings were not sufficiently serious to be regarded 

as misconduct”. 

Practising without indemnity insurance did amount to 

misconduct,  said Doggart, but the tribunal accepted that 

Onwude believed at the  time that he was insured. The 

tribunal accepted his evidence that he had not seen letters about 

his insurance documentation alleged to have been sent by the 

hospital where he was practising and that he was unaware of 

his lack of insurance until August 2013. 

“That does not excuse his responsibility to ensure that he held 

insurance – a responsibility he accepts – but enabled the 

tribunal to discount any suggestion that he knowingly practised 

while uninsured”, Doggart said: 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

“It is clear to the tribunal that Mr Onwude is a highly respected, 

experienced, and valued doctor with high standards of probity 

and integrity”, he added. “Although this was a serious failure, it 

was a regrettable anomaly in an otherwise very distinguished 

career”. 

The tribunal issued a formal warning that the failings in record 

keeping and practising without indemnity insurance must not 

be repeated. 

1 Dyer C. High Court judge quashes decision to strike off 
gynaecologist for dishonesty. [Reference given]  

THE PLEADINGS 

35. The Claim Form was issued on 22 December 2017. The Particulars of Claim are 

unconventionally pleaded and prolix, and contain much that is not material. However, 

the central meaning complained of is clear enough. It is that the claimant had been 

removed from the Medical Register and could no longer practise as a gynaecologist 

because of dishonesty and an intention to cause his patients distress.  

36. It is apparent from the Particulars of Claim that the claimant’s real complaint is that 

he had not in fact (contrary to the wording of the headline) been struck off, and would 

only have been struck off had he not appealed within 28 days. The erasure was not in 

force, pending appeal. It is his case that the offending article should have made that 

clear.  

37. There is a claim for exemplary damages, but no claim for special damages, although 

at one stage the claimant expressed an intention to make one.  

38. There is also a plea of republication on four websites, which is relied on for 

aggravation of damages. That case was barely taken forward in evidence, except to 

the extent that Mr Dean cross-examined on one aspect of it (publication on a website 

called ProQuest). 

39. There were a number of passages in the Particulars of Claim that amounted to a plea 

of malice. They were supplemented by the Reply, but the relevant passages in the 

Particulars of Claim and the whole of the Reply were struck out by Deputy Master 

Leslie by order of 11 July 2018. The claimant’s attempts to appeal that order were 

unsuccessful. 

40. By their Defence, the defendants  

 accept that the words complained of meet the ‘serious harm’ test (s1, Defamation 

Act 2013); 

 rely on the defence of qualified privilege, based on fair and accurate report of the 

decision of the MPT pursuant to s15 and schedule 1 part II, paragraphs 11(1)(e) 

and/or 14(b), Defamation Act 1996; 

 rely on the defence of publication of a statement on a matter of public interest, 

pursuant to s4, Defamation Act 2013. This is founded on the proposition that the 

first article was a statement on a matter of public interest, namely the decision of 

the MPT to order his erasure from the Medical Register, and that the defendants 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

reasonably believed that its initial publication, as well as its continued publication 

after the decision of Collins J, was in the public interest. 

ISSUES FOR TRIAL 

41. Publication and reference are admitted. Publication figures have been disclosed, and 

are not disputed. 

42. Meaning is in issue, although its significance is limited given that there is no plea of 

truth and that serious harm is not disputed. 

43. The major issues relate to the defences of statutory qualified privilege under s15, 

Defamation Act 1996 and the Defamation Act 2013 s4 public interest defence. As to 

the former, the questions are whether the first article (plus abstract) was a fair and 

accurate report of the decision of the MPT, whether the defendants refused or 

neglected to publish a reasonable letter or statement by way of explanation or 

contradiction, and whether the first article (or abstract) published matter which was 

not of public interest, or the publication of which was not for the public benefit. The 

latter arises only if the s15 statutory qualified privilege defence fails.  

EVIDENCE 

Claimant 

44. The claimant’s witness statement was not in reality a witness statement at all. It was a 

skeleton argument. However, Mr Dean not objecting, I allowed him to give oral 

evidence in chief.  

45. He said that he had come to court because his reputation and earning power had been 

damaged by the first article. He explained the background to the findings of the MPT, 

before which he frankly conceded that he had been a ‘difficult customer’, and he 

insisted that (as Collins J agreed) he had never behaved dishonestly in submitting bills 

to his erstwhile friends. He referred to discussions at the end of the hearing before 

Collins J (which had taken place on 8 March 2017) about notifying the BMJ of the 

outcome. The GMC’s lawyer, he told the court, had said that the outcome would be 

passed to the BMJ. In fact, the transcript of the hearing shows only that counsel said 

that there were usual procedures: the register would be amended and published on the 

GMC’s website. Mr Onwude eventually informed the BMJ himself, but not until 15 

May 2017. 

46. Mr Onwude explained that the essence of his complaint was that he had never been 

struck off: he had been suspended, but his name had not been erased. When asked by 

Mr Kershaw how the publication of the article had affected him, he burst into tears. 

He explained that patients would come to him and say they thought he had been 

struck off, and GPs no longer referred patients to him. He was on anti-depressants, 

and financially his life had been very hard.  

47. It seemed that he had to a degree misunderstood the first article, for he had believed 

that the defendants had invented the words attributed to the chairman of the MPT in 

the final three paragraphs. When he was shown the actual words of the determinations 

by the MPT, which were reproduced verbatim in the article, his complaint was that 

the article used inverted commas, when the words had not been spoken. That was a 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

complaint of no substance. As Clare Dyer explained, it was a convention at the BMJ 

to attribute the words of determinations to the chairman. 

48. Mr Onwude said that he had been alerted to the article by someone at a private 

hospital where he consulted. He accepted that he had not written to complain when he 

saw the article; nor did he write to tell the BMJ that he had appealed: he felt ashamed. 

He accepted also that there had been nothing to stop him informing the BMJ of the 

outcome of his appeal. 

49. Asked about the update attached to the first article when the second article was 

published, he was not prepared to accept (although he had not tried it for himself) that 

the BMJ had inserted a hyperlink to the second article, and he did not agree with the 

proposition that a reader would not be left in any doubt that the decision to strike him 

off had been quashed. Asked if he accepted that he could not have been caused further 

damage, he replied that there had been republication, and that an internet search for 

‘gynaecologist’ and ‘dishonesty’ would produce five secondary sites. 

50. Mr Onwude was asked about the article which he had submitted for publication. 

Questioned about the way in which the article was presented, as if endorsed by the 

BMJ, he said that he had it in mind that the BMJ would alter it to suit their house 

style.  

51. On the question of the BMJ’s invitation to him to respond to the article using the 

‘rapid response’ device, he said that he had not wanted to do that. He did not want to 

write a letter saying that he had not been dishonest and had not wanted to cause 

distress. The BMJ had an opportunity to retract the article, and that was what they 

should have done. 

52. Mr Dean questioned Mr Onwude at some length about his loss of income, which Mr 

Onwude relied upon not as showing special damage but as demonstrating the damage 

to his reputation which he maintained the first article had caused him.  

53. In his Particulars of Claim, Mr Onwude had compared his income as at September 

2013 (put at £678,000, with 99 referring GPs) with his income as at March 2017 (put 

at £144,000, with 2 referring GPs) and at December 2017 (£87,000, with 2 referring 

GPs). In evidence, Mr Onwude maintained that the drop in income was caused in part 

by the actions of the GMC and in part by the first article. 

54. Mr Onwude was questioned about his income by reference to his own disclosed 

documents. His tax calculation for 2010-11 showed a gross income of £131,168; for 

2011-12, £165,947; for 2012-13, £8,011; for 2013-2014, £671,098; and for 2014-15, 

£22,505. He was asked about figures which he had disclosed which apparently 

showed receipts for 2015-16 (there was no formal tax calculation) and it was put to 

him that the total shown, which was £142,000, represented his gross income for that 

year. His answer was that he could not help as to what the figures showed, but that his 

current income was around £142,000, and had been for three to four years.  

55. Mr Onwude was able to produce further tax computations which he had requested 

from his accountant. His tax computation report for 2016-17 showed gross income of 

£115,000; for 2017-18, £139,619; and for 2018-19, £133,670. In each case, net 

taxable income was very much less, taking into account very substantial general 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

administrative expenses (indeed, for 2016-17 there was a computed loss of nearly 

£21,000), but for the purposes of assessing the impact of the first article (published on 

22 December 2016), gross receipts would seem to be more material than net income, 

which depends on the accountancy treatment of a variety of different factors.  

56. It does not seem to me that the disclosed tax calculations show a very substantial 

downturn in gross income for the tax year 2016-17 or 2017-18. There is an apparent 

dip of around £27,000 (£142,000 to £115,000) in 2016-17, after which his income 

increased; but the irregularity of his income over the years before the first article 

makes it difficult to say with confidence that the 2016-17 dip was the product of the 

article, as opposed to simple fluctuation of income, or of his suspension, which had 

the effect that he was not authorised to practise between 15 December 2016 and 8 

March 2017, when his appeal succeeded. 

57. It was put to Mr Onwude that he had obtained remission of court fees by altering a 

form which recorded his income as £13,000 a month, which he had changed to £1,300 

a month. He maintained that £13,000 had been the wrong figure, and that he had told 

the court office that he was earning £1,300 per month. Asked for an explanation of 

this, he was unable to say more than the figure given to the court office was not a lie. 

He said that he could not remember and was not well. I asked him if the Covid 

pandemic might be an explanation for a recent fall off in fees: he agreed. In re-

examination, after he had (with my permission) contacted his accountant, he told me 

that he had earned roughly £13,000 since April 2020, and was £50,000 in debt. 

58. I remain in grave doubt about how it came about that a man with such substantial 

gross earnings could have obtained remission of court fees. I am uncertain whether 

behind Mr Onwude’s appearance of confusion and bafflement with the figures there is 

a more focused understanding, but I am not prepared, on the evidence before me, to 

conclude that he behaved improperly.  

59. Mr Onwude was also asked about his pleaded case that there had been ‘percolation’ of 

the first article through other websites, and in particular a website called ProQuest, 

which appears to have reproduced all three BMJ articles. The defendants’ solicitors 

obtained figures for the number of views of the first article. The only UK views (apart 

from views by the third defendant) were one by a user at Liverpool University, and 

fourteen by a user at Anglia Ruskin University, six of which were on 13 February 

2018, the very day on which Mr Onwude disclosed the first article as obtained from 

ProQuest. Mr Onwude had done a Master’s degree at Anglia Ruskin, which he said 

finished in 2017, although he had been there again in 2019. Nonetheless, Mr Onwude 

denied that he had been the person who had accessed the ProQuest website from 

Anglia Ruskin. He said that he knew three people who were there, suggesting that any 

of them might have accessed the website. It is not a matter of very much moment, but 

in my judgment the views on 13 February 2018, at least, must either have been by Mr 

Onwude or carried out at his request. It seems likely that the other views from Anglia 

Ruskin occurred in the same manner. That leaves one other UK view, apparently from 

Liverpool University. That is the extent of the evidence of republication. 

Professor Manyonda 

60. Mr Onwude called Professor Isaac Manyonda, professor of obstetrics and 

gynaecology at St George’s Hospital. He had collaborated with Mr Onwude because 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

he was a statistician and helped with the Professor’s research. His evidence was 

simply that he had been told by a patient in January 2000 that she had previously seen 

Mr Onwude but did not want to see him because he ‘had been erased five times’. That 

evidence was of no assistance to me. 

Clare Dyer, first defendant 

61. Clare Dyer, the author of the articles, told the court that she was the legal 

correspondent of the BMJ. She monitored the Medical Practitioners’ Tribunal Service 

(MPTS) website, and the website of BAILII (the British and Irish Legal Information 

website) for cases which might be of interest to BMJ readers, and generally 

concentrated on cases raising issues relating to professional practice, which might be 

instructive to the readership. She obtained the decision of the MPT in the case of Mr 

Onwude and decided that it was of sufficient interest to write up for the BMJ: there 

were lessons to be learned about the provision of free services to friends when 

friendship later broke down, and from the finding that Mr Onwude had practised 

without indemnity insurance, which might help doctors to avoid similar pitfalls. In her 

view, the reporting of such cases was an important part of the BMJ’s news function, 

and it was therefore her belief that publication of the first article (and of the second 

and third) was in the public interest.  

62. In writing the article, she had recorded the words of the MPT but attributed them to 

the chairman of the MPT, putting them in inverted commas. It was standard practice 

in MPT cases to attribute the words in MPT determinations to the chairman. She had 

not obtained comments from the chairman, as Mr Onwude had believed. 

63. Her usual practice in recording a decision to erase a doctor from the register was to 

describe the doctor as having been ‘struck off’, which she regarded as accurately 

reflecting the substance of the decision. In Mr Onwude’s case, he was also suspended 

from practice with immediate effect, although she did not report that element of the 

decision. It was true that erasure did not take effect for 28 days, and was then 

extended if the right of appeal was exercised, but she did not consider it necessary to 

refer to the right of appeal, which applied in every case (although rarely exercised) 

and was generally known and understood by the readership. It was not necessary to 

spell out something that everyone knew. Out of 87 articles about MPT decisions 

which she exhibited, she had referred to the right of appeal in only five. 

64. Ms Dyer had not known, she said, that Mr Onwude had successfully appealed the 

determination of the MPT until she was given a copy of his letter of claim dated 15 

May 2017. She had not seen a copy of the judgment on BAILII, and when she 

received the letter, she checked BAILII again and the judgment was not there. I accept 

that she had not known. Had she done so, she would undoubtedly have wanted to 

report the decision of Collins J, as she did once she had been informed of it.  

65. She explained that the news editor, Zosia Kmietowicz, suggested to her in January 

2018 that in future it would be wise to include in any reports of MPT cases a 

reference to the 28 day appeal period, and the BMJ decided to adopt that policy on 31 

January 2018. She said that she was happy to take a pragmatic view to avoid any 

further complaints, although she could not recall any previous complaint arising from 

a failure to mention the right of appeal. 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

66. She kept in touch with the MPT Press Office to ensure that she was notified of the 

hearing to consider the case against Mr Onwude as remitted by Collins J, and decided 

that a third article was required to report the decision by the MPT that Mr Onwude 

was indeed fit to practise. 

 

Fiona Godlee, second defendant 

67. Dr Godlee is the editor in chief of the BMJ. It was her evidence that the BMJ 

regularly ran articles which reported on disciplinary hearings before the MPT. The 

BMJ is an international journal of record, but most of its news articles are directed to 

its UK membership, which is largely comprised of around 120,000 members of the 

British Medical Association. The readership is very interested in disciplinary hearings 

before the MPT because issues arise which may be instructive for doctors, particularly 

in fitness to practice cases. The lessons learned carry considerable public interest from 

a patient safety standpoint, and it is therefore important, in Dr Godlee’s view, that the 

BMJ covers such matters.  

68. That said, there are a large number of disciplinary cases heard before the MPT, and 

the BMJ has to be selective about which cases to report, and at which stage they 

should be reported. Most articles about MPT cases are published online, which 

enables them to be updated effectively. The hard copy BMJ goes to print weekly, and 

the news editor decides which reports should be included in the hard copy edition. 

None of the articles about Dr Onwude has been published in hard copy. 

69. Dr Godlee did not have any involvement in the publication of the first article, which 

was dealt with by Clare Dyer and Zosia Kmietowicz, the news editor. 

70. She understood that the substance of Mr Onwude’s complaint about the article was 

that it referred to him as having been struck off, and that it did not refer to the 

existence of a right of appeal. She had always considered it to be normal practice not 

to refer to the right of appeal in MPT cases, since BMJ readers were usually well 

informed about the GMC’s processes, and all courts and tribunals have rights of 

appeal, a fact that is well understood. To her knowledge, there had never previously 

been a complaint about omission of the right to appeal. However, an editorial decision 

was taken on 31 January 2018 to refer to the right of appeal in future reports, in order 

to avoid any further complaints. 

71. Following the receipt of Mr Onwude’s complaint, a report of the High Court decision 

was published, and a link to the second article was added to the head of the first 

article. According to Dr Godlee, the publication of the second article was consistent 

with the BMJ’s approach to updating the record where there are material 

developments in stories which have already been reported on. 

72. Dr Godlee explained her response to Mr Onwude’s letter of 23 June 2017, in which he 

requested the publication of an article which he had written, about the High Court 

decision to quash the decision of the MPT. She responded on 29 June in a standard 

wording, requesting that Mr Onwude should make his comments by using the BMJ’s 

‘rapid response’ process. That enables users to debate or dispute issues raised in 

online articles by posting electronic comments. She realised later that she had not 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

been fully aware of Mr Onwude’s complaint and the context of his 23 June letter, 

which is why she did not send what she called a more ‘tailored’ response.  

73. However, it was her view that it would have been inappropriate to publish Mr 

Onwude’s proposed article. That was partly because it was not in the form of a letter 

or statement from him or on his behalf, but in the form of an article written as if from 

the BMJ; and the article contained additional comment, such as that the charges had 

been contested on ‘strong grounds’. Moreover, the proposed article had been 

submitted after publication of the second article, which had contained the same 

essential information.  It covered the same ground. 

74. Mr Onwude emailed her again on 6 July 2017, saying that she should have passed his 

letter to the legal department. Dr Godlee then discussed the matter internally, as a 

result of which Deborah Paxford of the BMJ legal department wrote to Dr Onwude on 

11 July saying that since the BMJ had already published an article reporting on his 

successful appeal, it would be inappropriate to publish his proposed article, but 

stressing the BMJ’s willingness to consider publishing his comments, which could be 

submitted via the rapid response procedure. The offer was repeated on 16 August 

2017. No comments were received. Dr Godlee told the court that she would have been 

happy to have published a letter in his own voice expressing his concerns, had one 

been submitted. 

75. Dr Godlee did not consider that the first article had been unfair or inaccurate, and she 

regarded the second article as a timely and appropriately prominent report of the 

successful appeal. It was her belief that publication of the first article had been in the 

public interest. Its publication continued to be in the public interest after Mr 

Onwude’s successful appeal, because the BMJ was a journal of record and the 

decision still needed to be reported. She would only remove an article if it was found 

to be inaccurate, which the first article had not been. 

76. Dr Godlee attended a meeting of the BMJ Ethics Committee on 26 July 2018. At that 

meeting, Ms Kmietowicz reported on Mr Onwude’s claim and explained the BMJ’s 

policy to update news stories as cases progressed. Dr Godlee asked if it was possible 

to make the link to the second article, placed at the head of the first article, more 

prominent. By that stage the BMJ had adopted a practice of including a large blue 

banner at the top of stories to make it even clearer that an update had been made. Dr 

Godlee therefore emailed Ms Kmietowicz with a link to the first article so that she 

could update it further. The link was then made larger, using the blue banner format. 

The minutes of the meeting showed that there had been discussion about the fact that 

the first article came up before the second if searched for on Google, and about the 

possibility of Google being able to ‘suppress’ the first article.  

77. There was a curious sequel to the Ethics Committee meeting. Mr Onwude claimed in 

a witness statement of 5 October 2020 to have found a draft minute of the meeting 

online. He had not disclosed it earlier. This was surprising, because, according to Dr 

Godlee, the minutes were not published online, for reasons of confidentiality: instead, 

an annual report of the committee’s activities was uploaded (the last having been in 

2016). The curiosity about Mr Onwude’s version of the minutes, apart from the fact 

that he claimed to have found it online, was that it consisted of a truncated version of 

the minutes, containing only the heading, the list of those attending and the item 

concerning Mr Onwude, at paragraph 4.1 of the minutes, part of it highlighted in bold. 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

The actual minutes, by contrast, contained other paragraphs under the usual headings 

such as Apologies and Matters arising. Yet Mr Onwude insisted that he had found his 

version of the minutes in that truncated form, containing only the paragraph that 

referred to him, and had not altered it save to embolden the passages that he wished to 

highlight. Nor, he said, had he added the bracketed words ‘Fiona Godlee’ after the 

initials FG.  

78. I am afraid to say that I found Mr Onwude’s account very difficult to believe. It was 

wholly unclear why a version of the minutes, no part of which (on Ms Godlee’s 

unchallenged evidence) was published online, should have been available online to be 

located by Mr Onwude, and moreover in a truncated form which contained only the 

material relevant to him. That is profoundly implausible, and the more so because Mr 

Onwude was quite unable to explain where on the internet he had found it. However, 

there was no suggestion that he had altered the substance of the relevant part of the 

minute. Nonetheless, it did not enhance his credibility as a reliable witness.  

Zosia Kmietowicz 

79. The final witness was the BMJ news editor, Ms Kmietowicz. Her role involved 

authorising and commissioning news stories for the online and print versions of the 

BMJ, which publishes 25-30 news stories online each week, about 22 of which go 

into the print edition. 

80. Ms Kmietowicz explained that the online news stories are behind a paywall, so that 

readers who do not have an online subscription can read only the ‘abstract’, which 

consists of the headline and the first three paragraphs of the article. Most of the BMJ’s 

readers are doctors and medical academics who have a subscription. The BMJ 

regularly reported disciplinary cases before the MPT, partly for educational reasons, 

in the hope that doctors would learn from the mistakes of their fellow doctors, 

particularly in cases involving a finding that fitness to practise had been impaired. 

81. She had asked Ms Dyer to write an article about the MPT decision in Mr Onwude’s 

case because she believed that it was one that readers could learn from.  

82. She was aware that it was Ms Dyer’s usual practice when writing reports of the 

erasure of a medical practitioner to refer to them as having been struck off. Ms Dyer 

had only referred to a right of appeal in five out of 87 articles that she had reviewed, 

and she had herself been content with that approach from an editorial perspective, not 

considering, either then or now, that the lack of reference to a right of appeal could 

render a report unfair or inaccurate. Appeals were not common, but when they 

happened, they were followed up. However, the BMJ had adopted a policy from the 

end of January 2018 of including reference to the right of appeal in reports of 

decisions of the MPT to strike doctors off the register, in order to protect the journal 

from any further complaints like Mr Onwude’s. 

83. She said that the GMC had never in her experience notified the BMJ about the 

outcome of disciplinary cases, and that she was first alerted to Mr Onwude’s 

successful appeal by his letter to the BMJ. The second article was then published, in 

line with the BMJ’s usual policy of publishing articles about successful appeals. She 

regarded it as important to update the BMJ’s online record to make clear to readers 

that the appeal had succeeded, and an editorial decision was made to include a link to 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

the second article, as soon as it was published, in a banner at the top of the first 

article, signalling to readers that it had been updated, and stating that the decision to 

strike Mr Onwude off the register had been quashed.  

84. Asked by Mr Kershaw why the first article had not been taken down when she learned 

of Mr Onwude’s successful appeal, her answer was that they only retracted an article 

if there had been an error, and they did not consider that there had been an error.  

85. Similarly, when the third article was published, reporting the MPT’s final decision in 

the Onwude case, a further update banner was included at the top of both the first and 

the second articles. 

86. She shared the belief of Ms Dyer and Dr Godlee that the publication of the first article 

was in the public interest. 

MEANING 

87. The claimant’s pleaded case on the meaning of the first article is that he had been 

removed from the Medical Register and could no longer practise as a gynaecologist 

because of dishonesty and intention to cause distress. 

88. Unusually but helpfully, the defendants also pleaded the meaning of the words 

complained of. Their pleaded meaning was that the claimant was guilty of 

misconduct, namely dishonesty and intention to cause distress, which was 

fundamentally incompatible with continued inclusion on the medical register and was 

so serious that the MPT had determined that he should be erased from the medical 

register. 

89. In support of that meaning, Mr Dean submitted that the defamatory sting of the first 

article lay in what it said about the claimant and the seriousness of the misconduct of 

which he had been found guilty, rather than in the formal consequences of that 

conduct: in other words, it did not matter whether the claimant had been removed 

from the register at the date of publication of the first article, in the light of the fact 

that the MPT had determined that his misconduct was so serious that he should be 

removed.  

90. Mr Dean reminded me of the principles to be followed in determining meaning, which 

have been re-stated on countless occasions, including in the recent case of 

Koutsogiannis v Random House Group Ltd [2020] 2 WLR 25 at [12] to [15]. Those 

principles are very familiar. I see no merit in repeating them here in more than brief 

outline.   

91. Mr Onwude formally complains only of the headline of the first article, although that 

cannot be viewed in isolation. I must consider the article as a whole in determining its 

single natural and ordinary meaning, which is the meaning that the hypothetical 

reasonable reader would understand them to bear. The reasonable reader is not naïve, 

nor unduly suspicious; he can read between the lines, can read in an implication more 

readily than a lawyer and may be guilty of some loose thinking, but must be treated as 

a person who is not avid for scandal and does not select one bad meaning when other 

non-defamatory meanings are available. The court should avoid over-elaborate 

analysis and not take too literal an approach to its task. Judges should take into 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

account the impression which the words complained of made on them, in considering 

the impact which they would have made on the hypothetical reasonable reader. 

92. Doing my best by reference to those principles, in my judgment the meaning of the 

first article is that the claimant had been found guilty by a medical practitioners’ 

tribunal of professional misconduct, including acting outside his competence, failing 

to keep medical records, failing to have professional indemnity insurance, and acting 

dishonestly towards former patients with intention to cause them distress, which was 

fundamentally incompatible with continued registration, and had in consequence been 

ordered by the tribunal to be struck off the medical register. 

93. Mr Dean submitted that the meaning of the abstract was that the claimant was guilty 

of misconduct, namely dishonesty and intention to cause distress, which was so 

serious that the Medical Practitioners Tribunal had determined that he should be 

erased from the medical register. 

94. The abstract contained only the headline and the first four paragraphs of the full first 

article. In my view its meaning is almost the same as that of the first article, namely 

that the claimant had been found guilty by a medical practitioners’ tribunal of 

professional misconduct, including acting outside his competence, failing to keep 

medical records, failing to have professional indemnity insurance and acting 

dishonestly towards former patients with intention to cause them distress, which was 

so serious that he had in consequence been ordered by the tribunal to be struck off the 

medical register. 

95. In short, although I would elaborate his pleaded meanings a little, I agree with Mr 

Dean that the gravamen of the first article and of the abstract lies not so much in the 

allegation that Mr Onwude was struck off but in the imputation that he had behaved in 

such a way as to justify his name being struck off or erased from the register. In my 

judgment it is the alleged behaviour of which he was found guilty, rather than the 

sentence passed for the behaviour, which carries the real sting.  

DEFENCE OF QUALIFIED PRIVILEGE: S15 DEFAMATION ACT 1996 

96. The statutory privilege defence is founded on s15, Defamation Act 1996, which reads 

as follows: 

“Reports, &c. protected by qualified privilege 

(1) The publication of any report or other statement mentioned in 

Schedule 1 to this Act is privileged unless the publication is 

shown to be made with malice, subject as follows. 

(2) In defamation proceedings in respect of the publication of a 

report or other statement mentioned in Part II of that Schedule, 

there is no defence under this section if the plaintiff shows that 

the defendant— 

(a) was requested by him to publish in a suitable manner a 

reasonable letter or statement by way of explanation or 

contradiction, and 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

(b) refused or neglected to do so. 

For this purpose “in a suitable manner” means in the same 

manner as the publication complained of or in a manner that is 

adequate and reasonable in the circumstances. 

(3) This section does not apply to the publication to the public, or a 

section of the public, of matter which is not of public interest 

and the publication of which is not for the public benefit. 

(4) Nothing in this section shall be construed— 

(a) as protecting the publication of matter the publication of which 

is prohibited by law, or 

(b) as limiting or abridging any privilege subsisting apart from this 

section.” 

97. The defendants put the qualified privilege defence on two slightly different bases, 

relying on paragraphs 11(1)(e) and 14(b) of Schedule 1 Part II of the Defamation Act 

1996.  

98. Paragraph 11(1)(e) applies to  

11(1) A fair and accurate report of proceedings at any public meeting or sitting in 

the United Kingdom of -  

(e) any other tribunal, board, committee or body constituted by or under, and 

exercising functions under, any statutory provision. 

99. The starting point is that the MPT is a tribunal constituted by and exercising functions 

under a statutory provision, namely the Medical Act 1983. 

100. Section 1 of that Act provides as follows, so far as is relevant: 

“1 The General Medical Council. 

(1) There shall continue to be a body corporate known as 

the General Medical Council (in this Act referred to as “the 

General Council”) having the functions assigned to them by 

this Act. 

(1A) The over-arching objective of the General Council in 

exercising their functions is the protection of the public. 

(1B) The pursuit by the General Council of their over-

arching objective involves the  pursuit of the following 

objectives— 

(a) to protect, promote and maintain the health, 

safety and well-being of the public, 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

(b) to promote and maintain public confidence in the 

medical profession, and 

(c) to promote and maintain proper professional 

standards and conduct for members of that profession. 

(2)  The General Council shall be constituted as provided for by order of 

the Privy Council, subject to Part 1 of Schedule 1 to this Act. 

(3)  The General Council shall have the following committees— 

    … 

    (d) one or more Registration Appeals Panels, 

 

    (e) the Investigation Committee, …. 

 

(g) the Medical Practitioners Tribunal Service (“the MPTS”), 

 

    (h) one or more Medical Practitioners Tribunals  … 

constituted in accordance with Part III of Schedule 1 to this Act and 

having the functions assigned to them by or under this Act. 

 

(3A) The committees of the General Council specified in subsection (3) 

above are referred to in this Act as “the statutory committees”. 

 

(4) Schedule 1 to this Act shall have effect with respect to the General Council, 

its branch councils and committees, its proceedings, its officers and its 

accounts. 

 

101. Paragraphs 19F and 19G of Part III of Schedule 1 of the Act provide for the 

constitution of the MPTS and the Medical Practitioners Tribunals. 

102. It is clear, therefore, that the MPT is a tribunal constituted by and exercising functions 

under a statutory provision, and therefore falls within paragraph 11(1)(e). Neither that 

proposition, nor the fact that the MPT was sitting in public when it handed down its 

determinations in the case of Mr Onwude, is in dispute. 

103. Paragraph 14(b) applies to  

“A fair and accurate report of any finding or decision of any of 

the following descriptions of association, formed anywhere in 

the world, or of any committee or governing body of such an 

association— 

(b) an association formed for the purpose of promoting or 

safeguarding the interests of any trade, business, industry or 

profession, or of the persons carrying on or engaged in any 

trade, business, industry or profession, and empowered by its 

constitution to exercise control over or adjudicate upon matters 

connected with that trade, business, industry or profession, or 

the actions or conduct of those persons…” 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

104. Given the stated objectives of the Medical Act in setting up, or rather continuing, the 

GMC, I doubt that it could be said to have been formed to promote or safeguard the 

interests of the medical profession, or of the persons carrying on that profession. 

However, I heard no argument on the point, and it is not necessary to decide the 

question because the proceedings of the MPT, as a statutory committee of the GMC, 

fall squarely into paragraph 11(1)(e) of sched.1 of the 1996 Act.  

Fairness and accuracy 

105. A more vexed question is whether the first article was a fair and accurate report of 

those proceedings and/or of the finding and decision. 

106. There was no separate argument in this respect about the abstract, which is a cut down 

version of the first article. Mr Onwude’s case (see Particulars of Claim para.18.1) is 

that the first article was inaccurate because it suggested that he had been struck off, 

whereas in fact he had not been struck off, and would only have been struck off had 

he not exercised his statutory right of appeal within 28 days (and succeeded in that 

appeal). If there was also, as I have assumed, a complaint about the abstract, then 

there has never been suggestion that the claimant’s concern about its fairness or 

accuracy was any different from his concern about the first article as a whole. 

107. In the course of the hearing it appeared that Mr Onwude also might also be relying on 

the first article’s (and perhaps also the abstract’s) omission of any reference to his 

statutory right of appeal, as well as the time lapse before erasure took effect.  

108. The defendants’ pleaded case on fairness and accuracy is in essence that the omission 

of the fact that the sanction of erasure came into force 28 days after service on him of 

the MPT’s determination, unless he lodged an appeal in the interim, did not affect the 

fairness and accuracy of the article. The burden is on the defendants to make that 

case. 

109. It is not clear, and in this case it probably does not matter, how far fairness and 

accuracy involve separate issues. A report may be substantially accurate but unfair 

(the Parliamentary sketch in Cook v Alexander [1974] QB 279 was argued 

unsuccessfully on the basis of unfairness, and in Curistan, below, there was an issue 

whether the intermingling of non-privileged material made a report unfair), although 

the converse (fair but inaccurate) is not so easy to postulate, except to the extent that 

the inaccuracies are minor. Gatley (12th ed, para 16.4 n32) suggests that “they are 

clearly aspects of the same idea, bearing in mind that ‘accurate’ means ‘substantially 

accurate’”. That seems to me to be the approach which I should adopt in this case. 

110.  The way in which the law is summarised in Gatley at paragraph 16.4 is that ‘If the 

report be as a whole a substantially fair and correct account of the proceedings, a few 

slight inaccuracies, or the addition of a few inaccurate, but non-defamatory 

comments, will not deprive it of protection, but where the inaccuracies are of a 

substantial kind, there is no immunity’. 

111. Arden LJ considered the law on fair and accurate reports in Curistan v Times 

Newspapers Ltd [2008] EWCA Civ 432, [2009] QB 231 at [26]-[27]: 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

“26.  There are a number of authorities on what constitutes a 

fair and accurate report. It need not be a verbatim report. It can 

be selective and concentrate on one particular  aspect as long 

as it reports fairly and accurately the impression that the 

reporter would have received as a reasonable spectator in the 

proceedings: see generally Cook v Alexander [1974] QB 279 

and Tsikata v Newspaper Publishing plc [1997] 1 All ER 655.  

27.  However, these appeals are principally concerned with the 

quality of fairness. Fairness in section 15 has been held to mean 

fairness in terms of presentation rather than fairness between 

the speaker and the subject of the statement: see per Lord 

Denning MR  in Cook v Alexander [1974] QB 279, 289. A 

report does not cease to be fair because there are some slight 

inaccuracies or omissions: Andrews v Chapman (1853) 3 C & 

K 286 ,  290. It follows that if there is a substantial or material 

misstatement of fact that is prejudicial to the claimant's 

reputation, the report will not be privileged.” 

112. A more recent summary was provided by Warby J in Alsaifi v Amunwa [2017] EWHC 

1443, [2017] 4 WLR 172 at [63]: 

“The principles are clearly stated in the following authorities, 

all of which I have considered in the course of preparing this 

judgment: Cook v Alexander [1974] QB 279, Tsikata v 

Newspaper Publishing plc [1997] 1 All ER 655, Ismail v News 

Group  Newspapers Ltd [2012] EWHC 3056 (QB), and 

Qadir…. Key points for present purposes are that fairness and 

accuracy are matters of substance not form. A report does not 

need to be verbatim. It may to an extent be impressionistic. 

Fairness is to be tested by  reference to the impact on the 

claimant's reputation. Minor inaccuracies will not deprive a 

defendant of the privilege.” 

113. The omission of significant facts may destroy the privilege: see for instance Qadir v 

Associated Newspapers Ltd [2013] EMLR 15 at [158], per Tugendhat J. In that case, 

the omission was very significant, and seriously unbalanced the report. The judge held 

that a report which included a claim improperly made by counsel for one of the 

defendants at trial that the claimant (who had not been before the court) was complicit 

in a fraud, but omitted the sentencing judge’s clear statement that there was no 

evidence that the claimant was complicit, was not fair or accurate.  

114. As Mr Dean suggests, it is relevant to refer to the provisions of the Medical Act 1983 

(as amended), in order to understand the directions which the MPT made: 

“(1) The MPT’s power to direct that a doctor be erased from the medical 

register is provided for by s35D(2)(a). 

(2) By s35E(1), where a direction for erasure has been made the MPTS  

will forthwith serve on the person concerned notice of the direction and 

his right to appeal pursuant to s40. 

(3) By s40(1)(a) a direction for erasure is an appealable decision. 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

(4) By s40(4), the person concerned may appeal the decision within 28 

days of the notice pursuant to section 35E(1) being served on him. 

(5) By paragraph 10 of Schedule 4, a direction for erasure pursuant to 

s35D(2)(a) shall take effect either on the expiration of the time for 

appealing provided for by s40(4) or, if an appeal is brought, upon the 

dismissal or withdrawal of that appeal. 

(6) By s38(1), the MPT may order that the registration of a person 

directed to be erased pursuant to 35D(2) shall be suspended forthwith, 

if the MPT is satisfied that to do so is necessary for the protection of 

members of the public, or is otherwise in the public interest. 

(7) Section 38(6) provides that, upon suspension pursuant to section 

38(1), the person concerned “shall be treated as not being registered in 

the register notwithstanding that his name still appears in it”. 

 

115. In Mr Onwude’s case, the MPT directed erasure, which was an appealable decision, 

the appeal to be made within 28 days of service of the decision on the respondent; and 

erasure did not take effect until the expiry of the 28 days, or on the dismissal or 

withdrawal of the appeal. The MPT also ordered that Mr Onwude’s registration be 

suspended forthwith, which had the effect that he was treated as not being registered 

even though his name still appeared there. 

116. The first article and the abstract reported that Mr Onwude had been struck off (ie 

erased from the register), even though erasure did not take place immediately, but did 

not mention his suspension (whereby he was treated as being erased), which did take 

place immediately.  

117. Mr Dean submitted that the omission of reference to the right to appeal, or the effects 

of the right to appeal, did not render the first article either inaccurate or unfair. The 

relevant words used in the article were to the effect that the claimant had been ‘struck 

off’, which was not a legal term of art or a term found within the Medical Act. Its 

ordinary meaning was that a doctor had been barred from practice because of some 

serious wrongdoing, which was exactly what happened as soon as the MPT’s 

determinations were announced. From that date, unless and until any appeal was 

successful, the claimant was barred from practising and was to be treated as if he was 

not on the medical register. What was important as far as the claimant’s reputation 

was concerned was that he had been found guilty of misconduct so serious that his 

professional regulatory body had directed that he be erased from the register. The fact 

that his name would not actually be erased from the register until after the appeal 

process, if there was to be one, had run its course, was immaterial to the reputational 

impact of the article.  

118. I accept those submissions, which apply with equal force to the abstract as they do to 

the full article.  

119. Nothing turns on the use of the words ‘struck off’, as opposed to ‘erased’, for which 

they are simply a popular synonym. The first article and the abstract were technically 

inaccurate in stating that the claimant had been struck off, when in fact the direction 

for his erasure did not take effect immediately (and might not take effect at all, 

depending on the outcome of an appeal). However, the claimant was in fact 

suspended with immediate effect, and therefore fell to be treated as if his name had 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

been erased from the register. He was unable to practise as a doctor, not in 28 days’ 

time, but immediately. In that context it seems to me that the technical inaccuracy is a 

minor matter, and one of form, not of substance. It is difficult to see how the 

claimant’s position would have been improved had the article spelled out that the 

direction was subject to appeal, as such orders invariably are, and that erasure would 

take effect in 28 days, subject to exercise of the right to appeal.  

120. The substance of the determination was therefore that in the light of a series of 

findings of professional misconduct the claimant’s erasure had been directed, subject 

only to appeal, and that he was prohibited from practising with immediate effect. That 

was summarised with substantial accuracy in the first article (and in the abstract), and 

in my judgment the omission of reference to the right of appeal, and to the 28 day 

delay, was immaterial. It appears from Curistan v Times Newspapers and Alsaifi v 

Amunwa (and see also Alsaifi v Trinity Mirror [2017] EWHC 1444 (QB) at [78]) that 

fairness and accuracy must be judged by reference to the impact of the words 

complained of on the reputation of the claimant: here, there was (to repeat Arden LJ’s 

words in Curistan) no “substantial or material misstatement of fact that (was) 

prejudicial to the claimant's reputation”. 

121. Given the claimant’s claimed concern about the reputational damage which he 

suffered from the use of the expression ‘struck off’ without reference to the right of 

appeal, it may be significant (although it is plainly not determinative) that he himself 

on several occasions described the decision of the MPT in similarly unqualified terms: 

he did so both in his letter of 23 June 2017 to the defendants (where he described 

himself as having been ‘struck off’) and in the headline of his proposed article for 

publication; in a letter to the chairman of the GMC, published in the BMJ on 18 

January 2018, he described himself as having been ‘erased and reinstated’, which he 

regarded as a fair description; in a press release issued on his behalf on 27 February 

2018 about proceedings which he brought against the GMC in the Employment 

Tribunal, he caused himself to be described as having been ‘wrongly struck off’; and 

in a letter published on 17 June 2019 in Pulse Today, he described himself as having 

been ‘erased’. His own usage may perhaps support the proposition that a description 

of the claimant as having been struck off simpliciter, without any qualification, is not 

an unfair way to summarise what the MPT ordered.  

Publication of a reasonable letter or statement by way of explanation or contradiction 

122. By s15(2), there is no defence if the claimant shows that the defendants were 

requested by him to publish in a suitable manner a reasonable letter or statement by 

way of explanation or contradiction, and refused or neglected to do so. 

123. There has been little judicial consideration of s15(2). Perhaps the most helpful 

overview comes from the High Court of Australia, where in Chakravarti v Advertiser 

Newspapers Ltd [1998] HCA 37; 93 CLR 519 at 161, a case of fair and accurate 

report of proceedings of a Royal Commission, Kirby J dealt with a similar provision 

of South Australian law (Wrongs Act 1936 (SA), s 7(1)). The reference to proviso (b) 

is to words of the South Australian statute which are in substantially similar terms to 

those of s15(2) (albeit without s15(2)’s qualification that the request must be to 

publish ‘in a suitable manner’): 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

“2. …The emphasis upon the public character of the meetings 

and the criterion of public  concern and public benefit help 

to explain the true purpose of proviso (b). It is to  enhance the 

information given to the public on a particular matter. It is also 

to recognise  that, in the nature of the particular meetings 

specified, inaccurate, unfair or defamatory  statements may be 

made which can then be published under qualified privilege. 

Fairness  requires the balancing of that right with a 

provision, to those complaining about its  exercise, of the 

opportunity to place a contradictory statement or explanation 

before the  public. The request would have to be reasonably 

contemporaneous with the publication.  It would not 

ordinarily be reasonable to expect publication of a letter or 

statement years  or perhaps even months later. The criterion 

of the public's interest must be kept in mind  in giving 

meaning to the section, including proviso (b).  

3. By the terms of the proviso, any such letter or statement must 

be "reasonable". It was urged that this meant reasonable from 

the point of view of the person complaining or tendering the 

statement. However, in my view, "reasonable", in this context, 

means  objectively reasonable for the purpose for which the 

statutory facility has been provided.  That is to allow already 

published facts to be contradicted or explained by those 

claiming to be hurt by the report of them. The reference to 

"reasonable" is intended to control such matters as the length of 

the letter or statement, the terms in which it is expressed and 

the avoidance of gratuitous defamation of third parties. I do not 

regard the word "reasonable" as affording an editorial veto to 

the publication of a letter which is strongly  expressed  or 

contains disputable propositions or arguable inaccuracies. After 

all, it is  always open to the publisher to have the last word. It is 

not uncommon, where letters of complaint are published, for an 

editorial note to be added expressing the publisher's reply. The 

sting of defamation often causes emotion and anger. That is the 

context in which Parliament has made provision for a letter or 

statement in reply to be given its statutory status. Publishers of 

newspapers who have considerable power to harm reputations 

should not be overly tender about complaints and expressions 

of anger when appearing in a letter or statement to which 

proviso (b) applies.  

4. The proviso makes no express mention of editorial 

amendment, abbreviation or  alteration. But neither does it 

expressly state that the letter or statement must be "accurate". 

In the real world, if some aspect of a letter or statement were 

thought to take it outside the bounds of reasonableness, it 

would be sensible for there to be negotiation between the 

publisher and the person complaining. A failure or refusal to 

enter into such negotiation might, in a particular case, confirm 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

an opinion that, on the whole, the letter or statement tendered 

was "reasonable". Otherwise, all of the cards are stacked in 

favour  of the publisher and against the person complaining. 

The purpose of the proviso is to afford the complainant a 

statutory means to secure the publication of a relevant 

contradiction or explanation. The purpose of the publication 

envisaged by the proviso is not to afford the complainant, or 

anyone else, the opportunity to insult the publisher, to  extract 

an apology or to defame others. The ultimate purpose is to 

contribute to  equalising the power to communicate with the 

audience which has already heard or seen matter considered to 

be defamatory where it is desired by the person affected to 

offer to the public other material in contradiction or 

explanation.” 

 

124.  Similarly, Gray J in Henry v BBC [2005] EWHC 2787 (QB) at [91(iii)] took the view 

that if unreasonable expressions were used in the claimant’s proposed draft, the 

defendant should raise objections and try to reach agreement on the points in issue. 

125. In the present case, the claimant presented the defendant with a statement which he 

asked the defendants to publish on 23 June 2017, a month after the second article had 

been published, reporting the decision of Collins J. There is no issue that he asked the 

defendants to publish his statement ‘in a suitable manner’. 

126. The defendants declined to publish the claimant’s statement. As I have said, that was 

primarily on the basis that it would be inappropriate to do so, given that the BMJ 

had already reported the successful appeal. 

127. Mr Dean submitted that the defendants’ refusal was justified by the terms in which the 

proposed statement was couched, which imputed to the BMJ a state of mind (eg ‘We 

are pleased to report’), ascribed to it an acceptance of the claimant’s value judgments 

(eg ‘Both charges are vigorously contested by Dr Onwude on strong grounds’, a 

contention that the BMJ additionally regarded, not without reason, as misleading), and 

included matters which were beyond the BMJ’s knowledge (eg that the claimant was 

assisted by leading counsel on a direct access basis). I do not agree. As both Kirby J 

(in Chakravarti) and Gray J (in Henry) have said, those flaws could (or at least might) 

have been met by discussion and negotiation.  

128.  A more cogent submission, in my judgment, is that the claimant’s proposed 

statement, shorn of the frills, was no more than a further report of the hearing before 

Collins J, and therefore a repetition of the second article. S15(2) requires that the 

proposed statement must be reasonable. As Kirby J suggested in Chakravarti, 

‘reasonable’, in this context, means objectively reasonable for the purpose for which 

the statutory facility has been provided, which is to allow already published facts to 

be contradicted or explained by those claiming to be hurt by the report of them. 

Plainly, that includes being objectively reasonable as to content; but in addition it 

must mean objectively reasonable as a statement for publication in the medium 

proposed. The claimant’s statement would, suitably edited, have been a reasonable 

one for publication in a journal of record had the second article not been published, 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

but in my view it was far from reasonable given the publication one month before of 

an article to exactly the same substantial effect, and the defendants were entitled to 

refuse to publish it.  

129. I would add that the statement must be a reasonable statement by way of explanation 

and contradiction, which recalls Kirby J’s reminder that the purpose of the statutory 

provision is to balance the defendant’s right to publish a report of defamatory material 

with an opportunity for the claimant to place a contradictory statement or explanation 

before the public. In this case, that statement or contradiction had already been 

published, a month earlier, and its substantial repetition would have been unnecessary 

and unreasonable. 

130. I record that the defendants did, of course, offer more than once to consider 

publishing his comments, but he did not submit any further text. 

131. In my judgment the defendants cannot be said to have refused or neglected to publish 

a reasonable statement, because the statement that they were requested to publish was 

not a reasonable one.  

Public interest and public benefit 

 

132. By s15(3), s15 does not apply to publication to the public or matter which is not of 

public interest and the publication of which is not for the public benefit. 

133. The claimant did not suggest that the first article (or abstract) did not contain, or 

constitute, a matter of public interest. I agree with Mr Dean that the fact that the 

MPT had ordered a practising doctor to be erased from the medical register was of 

the highest public interest. As he submits, it is always important, not least for patient 

safety and confidence, that a decision such as that receives the widest publicity. It 

was plainly for the public benefit that it should be published. 

134. Moreover, in my view the status of the first article and abstract did not change when 

the decision of the MPT was quashed by Collins J, because as soon as the defendants 

were notified of the judge’s decision, a report of that decision was published, and an 

update was added to the first article, and to the abstract of the first article, which 

stated that the decision had been quashed and provided a link to the second article. 

Similarly, once the MPT had considered the remitted findings and determined the 

appropriate sanction, that decision also was published, and carried a report of the fact 

that the original decision had been quashed. 

 Conclusion on statutory qualified privilege 

135. Given that there is no plea of malice, the defence under s15 must succeed. 

PUBLIC INTEREST DEFENCE 

136. In the circumstances, it is not strictly necessary for me to reach a view on the 

alternative defence under s4, Defamation Act 2013, but I shall do so nonetheless, 

albeit briefly.  

137. So far as material, s4 provides as follows: 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

“(1) It is a defence to an action for defamation for the defendant to show that­ 

 (a) the statement complained of was, or formed part of, a statement on a 

 matter of public interest;  and 

 (b) the defendant reasonably believed that publishing the statement 

 complained of was in the public interest. 
 

(2) Subject to subsections (3) and (4), in determining whether the defendant 

has shown the matters mentioned in subsection (1), the court must have 

regard to all the circumstances of the case. 
 

(4) In determining whether it was reasonable for the defendant to believe 

that publishing the statement complained of was in the public interest, the 

court must make such allowance for editorial judgement as it considers 

appropriate. 

 

(6) The common law defence known as the Reynolds defence is 

abolished.” 

 

138. The common law public interest defence stated by the House of Lords in Reynolds v 

Times Newspapers [2001] 2 AC 127, by which in matters of public interest there 

could be said to be a professional duty on the part of journalists to impart information 

and an interest in the public in receiving it, was abolished by s4(6).  

139. The decision in Reynolds gave rise to the touchstone of responsible journalism, by 

which a fair balance was held between freedom of expression on matters of public 

concern and the reputations of individuals. Notwithstanding the abolition of the 

common law defence, Reynolds and the subsequent cases in which it was interpreted 

or applied (eg Bonnick v Morris [2002] UKPC 31, 1 AC 300, Jameel v Wall Street 

Journal Europe SPRL (2006] UKHL 44, [2007] 1 AC 359 and Flood v Times 

Newspapers Ltd [2012] UKSC 11, [2012] 2 AC 273), may be of relevance to the 

interpretation of the statutory defence. That is clear from the leading recent authority 

below Supreme Court level, Economou v De Freitas [2018] EWCA Civ 2591; [2019] 

EMLR 7, at [76]. 

140. It appears, therefore, that it may still be of some assistance to courts applying s4 to 

consider the well-known non-exhaustive list of potentially relevant factors stated by 

Lord Nicholls in Reynolds, bearing in mind that Lord Nicholls was stating them in the 

context of the question of whether the publisher had behaved responsibly, which is 

not a test which has survived the enactment of s4. The focus now must be on the 

reasonableness of the publisher’s belief that publishing the words complained of was 

in the public interest, which (by s4(2)) requires the court to have regard to all the 

circumstances of the case. With that proviso, these were Lord Nicholls’ factors: 

“The elasticity of the common law principle enables 

interference with freedom of speech to be confined to what is 

necessary in the circumstances of the case. The elasticity 

enables the court to give appropriate weight, in today's 

conditions, to the importance of freedom of expression by the 

media on all matters of public concern. 1. The seriousness of 

the allegation. The more serious the charge, the more the public 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

is misinformed and the individual harmed, if the allegation is 

not true. 2. The nature of the information, and the extent to 

which the subject-matter is a matter of public concern. 3. The 

source of the information. Some informants have no direct 

knowledge of the events. Some have their own axe to grind, or 

are being paid for their stories. 4. The steps taken to verify the 

information. 5. The status of the information. The allegation 

may already have been the subject of an investigation which 

commands respect. 6. The urgency of the matter. News  is often 

a perishable commodity. 7. Whether comment was sought from 

the plaintiff. He may have information which others do not 

possess or have not disclosed. 8. Whether the article contained 

the gist of the plaintiff's side of the story. 9. The tone of the 

article. A newspaper can raise queries or call for an 

investigation. It need not adopt allegations as statements of 

fact. 10. The circumstances of the publication, including the 

timing.” 

141. Sharp LJ’s judgment in Economou shows at [111] that although the statute did not 

make reference to the Reynolds factors in the context of the need for the court to have 

regard to all the circumstances of the case, those factors still have a role to play: 

“That is not to say however, that the matters identified in the 

non-exhaustive checklist may not be relevant to the outcome of 

a public interest defence, or that, on the facts of the individual 

case, the failure to comply with one or some of the factors, may 

not tell decisively against a defendant. However, even under 

the Reynolds regime, as Lord Nicholls made clear, the weight 

to be given to those factors, and any other relevant factors, 

would vary from case to case. As with Reynolds therefore, with 

its emphasis on practicality and flexibility, all will depend on 

the facts.” 

142. I note Lord Wilson’s warning in Serafin v Malkiewicz [2020] UKSC 23; [2020] 1 

WLR 2455 at [69] that Lord Nicholls’ factors should not be seen as a checklist but as 

a list of factors to which reference ought to be made, in particular in order to check 

whether a preliminary conclusion should be confirmed. 

143. Although s4(1) states the requirement that the publisher’s belief that publishing the 

words complained of is in the public interest should be a reasonable one, while the 

common law defence was founded on the responsibility of the publisher’s conduct, it 

is clear that the rationale for the Reynolds defence and that for the public interest 

defence are not materially different, and that the principles that underpinned the 

Reynolds defence, which sought to hold a fair balance between freedom of expression 

on matters of public interest and the reputation of individuals, are relevant when 

interpreting the public interest defence: see per Sharp LJ in Economou at [110]. 

144. On the question of the reasonableness of the publisher’s belief, Sharp LJ at [110] 

approved Warby J’s statement at first instance that a belief would be reasonable for 

the purposes of s4 only if it was one arrived at after conducting such enquiries and 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

checks as it was reasonable to expect of the particular defendant in all the 

circumstances of the case.  

145. Against that backdrop, I have no doubt that the report of the MPT’s decision was a 

statement on a matter of public interest. I have already decided for the purposes of the 

s15 defence that the first article and abstract contained, or constituted, a matter of 

public interest, and (notwithstanding the very slight difference of language between 

the two sections) I see no possible reason to depart from that conclusion in the context 

of s4.  

146. Did the defendants reasonably believe that publishing the first article was in the 

public interest?  

147. Clare Dyer’s evidence was that she reported MPT decisions which related to 

professional practice because they raised issues from which other doctors could learn, 

and thus avoid getting themselves into situations where their fitness to practise might 

be brought into question. She considered, having read the MPT’s determinations, that 

the case of Mr Onwude was of sufficient interest for her to propose an article for 

publication in the BMJ. She felt that it was unusual, and believed that there were 

lessons to be learned from the negative view that the MPT took of Mr Onwude’s 

actions, especially in the context of providing free services to friends, if the 

relationship later breaks down. The issue of professional indemnity insurance was 

another factor which she felt worthy of report. She could see how reporting the case 

would enable doctors to develop an understanding of how they might fall foul of a 

similar situation. She also considered that the reporting of such cases was an 

important part of the BMJ’s news function. In her second witness statement, she drew 

those points together to state in terms that it was and remained her firm belief that the 

publication of the words complained of was in the public interest. 

148. Dr Godlee stated that the BMJ’s readership was naturally very interested in 

disciplinary hearings before the MPT because they wanted to learn from issues that 

arose for fellow doctors, particularly where there was a determination of impaired 

fitness to practise. The lessons that could be learned, in her view, carried considerable 

public interest from a public safety standpoint, so it was important that the BMJ 

covered them. She shared Ms Dyer’s belief that publication was in the public interest. 

149. Ms Kmietowicz’ evidence was to much the same effect, and she shared the belief of 

her colleagues that publication was in the public interest. She spoke of the importance 

of the BMJ’s reports of MPT decisions in educating other medical practitioners, 

which in her view had an important role in protecting public safety. 

150. I remind myself of Warby J’s helpful suggestion that a belief would be reasonable 

only if it was one arrived at after conducting such enquiries and checks as it was 

reasonable to expect of the particular defendant in all the circumstances of the case. 

This was not a case, however, with much scope for further enquiries and checks.  

151. The defendants had the text of the MPT determinations, which were available from 

the GMC, a source which they were entitled to regard as impeccable. They were 

verified and had high status. The findings and the sentence were plainly very serious. 

Although there was no particular urgency in publication, equally there was no reason 

to delay. 



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

152. There was in my judgment no cause to seek comment from Mr Onwude about a 

formal judicial proceeding, conducted in accordance with the law, in which he had 

participated. There is a very great distinction between a report of such a proceeding 

and a damaging allegation made against a person which requires a response for 

fairness and balance. In any event, his responses to the charges were reported in the 

first article. It was plain from the article that he had disputed the facts which gave rise 

to the MPT’s findings: his side was put. It was not put, however, in the abstract, from 

which it was not clear whether or not he had contested the charges. Nonetheless, I can 

find no basis on which, given my acceptance of the evidence of the three journalists, 

who were not questioned about the difference between the first article and the 

abstract, I can reach a different conclusion about the abstract on that account. 

153. There was a misconceived suggestion by Mr Onwude that the use of inverted commas 

to report the remarks of the chairman of the MPT in stating its determinations and 

sentence showed that the chairman had been approached by Ms Dyer for his 

comments: in fact, the use of inverted commas was merely a standard conventional 

device to attribute the words of the MPT to its chairman. Ms Dyer’s evidence was that 

she did not approach Mr Onwude or the chairman for a comment. She did not as a 

matter of practice, in reporting MPT decisions, seek comment from the GMC, the 

doctor charged or from the MPTS, because the report of the case set out the salient 

facts, and further comments were unlikely to add anything substantive to the findings 

reported on. On very rare occasions, she might seek comment from the doctor or the 

doctor’s defence society, but that was an exception to her rule. 

154. Mr Dean very properly mentioned against his client’s own interests the possibility that 

it might be said that no defence of public interest could apply to the continued 

publication of the first article after the MPT’s determination and sentence were 

quashed by the High Court, and cited in that context Loutchansky v Times 

Newspapers Ltd [2001]  EWCA Civ 1805; [2002] QB 783 at [79], where the Times’ 

failure to attach any qualification to online articles after it knew that the allegations 

made were hotly contested was held not to have been responsible journalism. But in 

the present case, the defendants corrected the first article as soon as they knew of the 

judgment of Collins J; and in any event, the question is not one of responsible 

journalism but of whether the defendants reasonably believed that publishing (and 

continuing to publish) the first article was in the public interest.  

155. I do not regard it as a matter of significance in this context that the first article and 

abstract did not refer to the right of appeal, or that erasure would not take effect for 28 

days. As I have already explained, Ms Dyer’s usual practice was to describe doctors 

whose names had been ordered to be erased as having been ‘struck off’, because in 

her view that accurately reflected the substance of the decisions reached and the 

sanction imposed. The right of appeal applied in every case, although it was rarely 

exercised, and that was a matter of general knowledge among the readership. That 

was also Dr Godlee’s evidence. It seems to me that to refer to erasure without 

reference to a generally understood right of appeal was a reasonable exercise of 

editorial judgment, to which – in accordance with s4(4) - I must have regard in 

considering the reasonableness of the defendants’ belief. The courts’ respect for that 

principle is underpinned by the highest authority (see Jameel (Mohammed) v Wall 

Street Journal Europe Sprl [2006] UK HL 44, [2007] AC 359 at [33] and [52], 

and Flood v Times Newspapers Ltd [2012] 2 AC 273 at [137]).  



Judgment Approved by the court for handing down. Onwude v Dyer & Ors 

 

 

156. I remind myself that the question is not (as it was under the common law regime) 

whether the defendants’ journalism was responsible, but whether the defendants 

reasonably believed that publishing the first article (and abstract) was in the public 

interest. I saw no reason to doubt the evidence of Ms Dyer, Dr Godlee and Ms 

Kmietowicz, which was given by each of them with care, fairness and thoughtfulness. 

They seemed to me to be journalists of high seriousness and principle, and I do not 

doubt that they held the belief that s4(1) demands.  

157. I therefore find that the public interest defence succeeds also. 

 

CONCLUSION 
 

158. Accordingly, the claim must be dismissed, and judgment entered for the defendants. I 

say that with some sympathy for Mr Onwude, for he has had to endure the 

consequences of a tribunal decision which was later found to have been substantially 

flawed. But in my judgment it was that decision, and not the actions of the BMJ, 

which was responsible for the distress that he suffered. 

 

 


