
Upper Tribunal 
(Immigration and Asylum Chamber) Appeal Number: PA/00636/2020

THE IMMIGRATION ACTS

Heard at Bradford Decision & Reasons Promulgated
On the 6th October 2021 On the 16th November 2021

Before

UPPER TRIBUNAL JUDGE HANSON

Between

FFH
(Anonymity direction made)

Appellant

and

THE SECRETARY OF STATE FOR THE HOME DEPARTMENT
Respondent

Representation:
For the Appellant: Ms S Khan instructed by Parker Rhodes Hickmotts 
Solicitors.
For the Respondent: Mr Diwnycz, a Senior Home Office Presenting Officer. 

DECISION AND REASONS

1. Following a remote hearing before another judge of the Upper Tribunal
on 5 May 2021 it was found a judge of the First-tier Tribunal had erred in law

© CROWN COPYRIGHT 2021



Appeal Number: PA/00636/2020

such that that decision was set aside. At [19 – 23] of the error of law finding
it is written:

19. Having looked at the country information and the MSM case, I have in the end
concluded that the judge did err in failing to address the question of whether,
notwithstanding the adverse credibility findings, the appellant might nonetheless
be at risk in Iraq by virtue of being a cameraman (which would arguably fall
within the ambit of “media workers”) for a television company. That question
also involves an issue of whether on return, the appellant could be expected to
find alternative employment in order to try and avoid that risk.

20. I conclude that the judges error is material in that a consideration of the issue,
including the country information, might have made a difference to the outcome
of the appeal.

…

22. The  judge’s  findings,  which  I  have  deemed  to  be  sustainable,  shall  be
expressly preserved as the starting point for the remaking of the decision in this
case.

23. The  key  issue  at  the  resumed  hearing  will  focus  on  what  I  have  said  in
paragraph 19 above.

Background

2. The appellant is a citizen of Iraq, of Kurdish ethnicity, who was born on
18 January 1999.

3. The  relevant  factual  findings  of  the  First-tier  Tribunal  Judge  (‘the
Judge’) are set out between [21]-[46] of that decision. The preserved
adverse credibility aspects can be summarised in the following terms:

i. “The appellant has not credibly explained why he would even
briefly have referred to work he did when he was 16 – 17 years
of age rather than his occupation at the point he left. To be as
specific  as  to  say  he  was  working  for  Bryer  newspaper  for
children casts doubt in my view, on his later claimed to have
been working for Speda TV from 2016 until he left. I give this
aspect negative weight. Further, at 5.1 he was asked if he had
ever  worked  for  various  organisations and “media”  is  one of
them. He replied “yes, I worked for a children’s newspaper.” If
there was any misunderstanding at 1.14, I am of the view, he
would have cleared it up. I do not find it credible he would have
said he worked for a children’s newspaper if he had in fact been
working as a cameraman and Journalist for Speda TV as claimed.
I give these matters negative weight” [25].

ii. Following the appellant filing further material referred to at [26],
the  Judge notes  those documents  came after  the  appellant’s
substantive interview, where it is recorded he claimed to have
no documents to prove his case with him in the UK as they were
all in a Iraq, but found it lacking in credibility that the appellant
claimed he was able to get these documents thorough a friend,
yet with so little supporting his own activity and role in Speda
TV. The Judge finds that if the appellant were using technology
to store personal data and documents similar to those produced

2



Appeal Number: PA/00636/2020

it  lacked  credibility  he  would  not  have  stored  documents
regarding his own training and participation in events such as
those he claims his father participated in. The Judge gives this
aspect of the evidence negative weight [27]. 

iii. Whilst one clip in the documents showed the person holding the
microphone to the appellant with the words Speda TV on it, the
Judge  was  not  satisfied  this  in  itself  was  evidence  he  was
working  for  that  organisation  as  he  claims;  although  it  was
accepted it did show some connection to Speda TV warranting it
being given positive but limited weight [28].

iv. In relation to a letter said to be from the Director of Speda TV
referred to at [31], the Judge notes the author of the letter had
not given their name in the letter and that the email purportedly
sending the letter had no content. The Judge finds it was difficult
to accept that a Director of a television company would send the
letter  attached to  an email  with  no content  whatsoever.  The
Judge finds she would have expected something in the body of
the email stating who the email is from, who it is intended for
and with the name, details and even company logo and contact
details.  The Judge finds  there  is  no independent  evidence to
show that the letter came from anyone at Speda TV. The Judge
finds  anyone  can  create  an  email  address  and  send  an
attachment [31].

v. The Judge notes the letter states the appellant was working as a
cameraman for Speda TV and that the appellant claimed at the
hearing he was working as a cameraman and a journalist for this
organisation. The Judge notes the author of the letter suggests
his “journalism tasks” but did not say the appellant was working
as a journalist separately. The Judge found this inconsistent and
gave it negative weight. The Judge also notes the letter refers to
the PMU breaking into the office but did not say the office was
damaged. The appellant claims it was and adduces images he
says show the damage. The Judge records having expected a
Director of the TV channel to have mentioned such an important
fact and gives this evidence negative weight [32].

vi. The appellant has filed a card which has the Speda logo on it,
which  states  he  was  a  cameraman  but  which  makes  no
reference to his being a journalist. The Judge accepted the card
supported the claim the appellant worked as a cameraman but
found it inconsistent with his claim to be in front of the cameras
as  a  journalist  for  Speda  TV.  The  Judge  finds  this  distinction
important  as  the  appellant’s  claim to  fear  the  PUK,  KDP and
Danesh was based upon his claimed spoken and written words
as a journalist, not his work behind the camera filming events
[33].

vii. The Judge finds that the appellant’s claim Hashd Al Shaabi had a
particular interest in him as he, together with others, took part

3



Appeal Number: PA/00636/2020

in  organising  a  protest  to  take  place  on  16  August  2018
warranted limited weight for the reasons given at [34].

viii. Four  short  articles  the  appellant  claims  to  have  written  and
posted on Facebook, which he stated were critical of the PMU,
KDP and PUK were noted but the Judge found there was no way
to verify from the printouts that the dates of the articles were
correct,  or  if  there  were  written  by  the  appellant.  The Judge
noted  it  was  claimed  they  had  been  posted  in  October  and
November  2017,  but  it  was  found to  lack credibility  that  the
appellant  was  able  to  access  such  limited  evidence  of  social
media activity when he was able to access his Facebook account
if he was a journalist from 2016 until he left Iraq; especially as
he now says his Facebook had been closed. The Judge found the
claims relating to  this  evidence warranted  little  weight  being
given to then [35].

ix. The  Judge  found  matters  recorded  at  [38]  gave  rise  to  a
potential credibility issue in which the appellant claimed his job
was dangerous as a  result  of  what  he said against the PMU,
KDP , PUK and Daesh and his claim in his account he was so
concerned  he  used  his  own  name  in  his  father’s  articles  to
protect his father from persecution; but it was found “odd” that
somebody who is seeking to betray themselves as willing to put
their life on the line for their vocation, and to get the message
out, had abandoned his vocation upon leaving Iraq. The Judge
also found there was no evidence the appellant had maintained
any connections with journalism in Iraq or shown any interest in
events in Kirkuk, which was found to be inconsistent with his
claimed profile,  warranting the appellant’s  claims being given
negative weight [39].

x. The Judge finds the letter purporting to be from Speda TV also
makes no reference to a more generalised risk to the staff at the
TV channel. The Judge finds the appellant did not identify any
difficulties his father faced during his work with the TV channel
which would have been in his own name, and that the appellant
had not identified any difficulties he himself faced prior to his
claimed involvement in the demonstrations referred to earlier.
The Judge found the appellant’s claim inconsistent with country
evidence that journalists are at a heightened or enhanced risk
[41].

ix. The Judge found it inconsistent that the appellant claimed that
in addition to Hashd Al Shaabi he also feared the KTP and PUK
yet  had  failed  to  mention  any  fear  relating  to  such  Kurdish
groups  in  his  screening  interview,  despite  being  given  the
opportunity at the start of the asylum interview to make any
additions or amendments; resulting it being found the appellant
had been internally inconsistent in regard to that aspect of his
claim.  The  Judge  finds  the  appellant’s  evidence  to  be
inconsistent and to warrant negative weight [42].

4



Appeal Number: PA/00636/2020

x. The Judge found the witness Mr Majeed, who was able to adduce
his Press card which was not a document the appellant had filed,
and who claimed he knew the appellant  and his father worked
for Speda TV, to be a vague witness who gave limited evidence
that  contradicted  the  appellant’s  claimed  activities  as  a
journalist [45].

4. Having drawn the threats of her findings together the Judge writes at
[46]:

46. Therefore, taking all those matters together, I have weighted the positives and
negatives and I find the Appellant has failed to demonstrate it is reasonably
likely he has told the truth about his reasons for leaving Iraq. There is some
evidence to suggest he may at one stage have been working as a cameraman
in Iraq, but in the light of the above, I find he has failed to show it is reasonably
likely  that  he  participated  in  a  demonstration  as  claimed  or  that  he  was
targeted  by  the  PMU.  I  do  not  accept  he  is  shown  he  has  a  profile  as  a
journalist.

5. The appellant was cross examined before the Upper Tribunal by Mr
Diwnycz during the course of which he claimed that his father had
been arrested and detained as a result of which his father put the
appellant’s  name as  the  author  of  articles  his  father  wrote.  When
asked why his father would do this as this may put the appellant at
risk of harm from those who had threatened his father previously, his
answer was that it was considered he was more robust and able to
deal with any consequences. The Judge notes at [39] of the First-tier
Tribunal that it was the appellant who claimed his job was dangerous
as a result of what he said against the named groups, and that he was
so concerned that he used his own name in his father’s articles to
protect  his  father  from  persecution.  This  appears  internally
inconsistent as on the one hand he is claiming that it was his father
who used his name on his fathers articles yet on the other it was the
appellant who used his name on his father’s articles. The appellant’s
reply to a question put to him that if risk arose from such articles and
that his father did not want his name to appear on them why a ‘nom
de plume’ was not used was wholly unconvincing.  If a genuine risk
arose from the publication  of  such  articles  and the  identity  of  the
author needed hiding to protect them from harm it is irrational that
the appellant’s father would hide behind his son putting him at risk, as
alleged.

6. The appellant also relies upon a report written by Dr Fatah dated 22
July 2021. In the section headed “Overall summary and conclusions.”
Dr Fatah writes:

264. In compiling this report, I have raised all matters I consider to be professionally
relevant, and I have given an unbiased, independent assessment. It should be
clear that as an expert, I do not pass judgement, only give opinions.

265. Risk from the PUK and KDP:  The Kurdish authorities have often taken a
heavy-handed  approach  to  critics  including  journalists  and  other  media
workers. Journalists hare run the risk of being arbitrarily arrested, threatened
and intimidated. Moreover, any risk here may increase when covering protests.
The  objective  evidence  provides  that  there  is  a  systematic  campaign  of
violence and intimidation by the Kurdish authorities  against those who criticise

5



Appeal Number: PA/00636/2020

the  Kurdish  government.  Those  who  have  been  targeted   have  included
journalists, media workers, members of parliament, students and protestors.
Therefore, those who have raised concerns against the Kurdish government
have been , and are, at risk of persecution by government forces.  

266. Speda TV is critical of the ruling political groups and the ruling elite. If [FFH]’s
work is deemed to be critical of the PUK or KDP, it is plausible that he may face
a risk of detention and ill-treatment. While the majority of violations against
media personnel in the objective evidence is centred on a risk to journalists, it
is considered that cameraman and crew may also face a significant level of
risk,  particularly  if  covering  protests.  It  should  also  be  noted  that  Shukri
Zaynadin, who was killed in December 2016, was a cameraman for the Kurdish
News Network.

267. Having a low profile may expose somebody critical of the Kurdish authorities to
a greater level of risk than if they had a high profile. High profile people who
are critical of the Kurdish authorities, such as established media and political
figures, may have some level of safety from retribution or punishment due to
their positions. A person with a low profile would not have the same safety
stemming from their political influence, and may thus be more vulnerable to
persecution  by  the  Kurdish  authorities.  Persecution  can  take  many  forms,
including violence, kidnapping, and silencing.

268. Journalists, activists, and others have faced serious risk due to their publicly
speaking against the Kurdish authorities, or publicising information which could
be  damaging  to  the  authorities.  These  risks  include  violence,  kidnapping,
harassment and threats. In the most serious instances, journalists and others
who were seen as a threat to the main parties were killed, with the murders
not been thoroughly investigated afterwards.

269. Risk form the ISF and Hashd:  Journalists and media workers in Iraq, face
attacks, detention, intimidation and even killings by the authorities and armed
groups.  It  should  also  be  noted  that  Iraq  has  the  highest  death  toll  for
journalists. If [FFH]’s work was seen to be openly critical of the ISF or Hashd, it
is plausible that he would face a risk of detention, a lack of due process, and
the risk of torture and other ill-treatment. The objective evidence provides that
while journalists are primarily targeted in Iraq, cameramen and other media
workers have also been targeted. Any risk may also be elevated if [FFH] were
to cover protests. Moreover, if [FFH] was suspected to have been organising
protests  against  Hashd,  he  would  likely  be  detained  and  face  the  risk  of
mistreatment.

270. The majority of the objective evidence points to Shia militias willingly using
violence against their opponents. Largely such opponents are sectarian (i.e.,
Sunni) and ideological opponents (perceived homosexuals, for example). The
Shia militias have committed vast human rights atrocities in areas where they
operate, putting the civilian population at risk. Today, having been formally
incorporated into the state’s security apparatus: Shia militias continue to carry
out human rights abuses with impunity in Iraq. The perpetration of abductions
and killings of Sunni or mixed Sunni-Shia areas of Sunni civilians would appear
to be part of a campaign by Shia militias to exercise Baghdad (and elsewhere)
of Sunni Arab presence. (Not at all do similar are the Kurdish forces measures
to prevent Sunni Arabs returning to their home villages in northern areas of
the ‘Disputed Territories’).

271. Since their takeover of the Disputed Territories, Hashd al-Shaabi have been
accused  of  committing  a  number  of  human  rights  violations,  particularly
against  minority  communities.  In  Kirkuk,  there  was  extensive  damage  and
displacement.  If  returned to  an area where  Hashd al-Shaabi  are dominant,
security  wise,  [FFH]  would  face  the  same  level  of  risk  as  the  general
population.  In general  terms, Kurds are more likely to face difficulties from

6



Appeal Number: PA/00636/2020

Hashd  forces  in  the  Disputed  Territories.  Forster,  displacement,  and  extra
judicial killings were reported to have been committed by Hashd.

7. It  is  not  disputed that  some journalists  may be at  risk in  Iraq but
having considered the evidence in the round, including the preserved
adverse credibility findings, I do not find the appellant has made out
even to the lower standard applicable to an appeal of this nature that
he came to the adverse attention of any of those he claims to fear
whilst in Iraq. In particular, there is no credible evidence of any direct
threat to the appellant arising from those he claimed threatened the
television  station  he  claims  to  have  worked,  Speda-TV,  when they
were asked not to broadcast critical comments.

8. The respondents latest Country Policy and Information Note entitled 

‘Iraq: Opposition to the government in the Kurdistan Region of Iraq
(KRI), Version 2, June 2021’ contains a section relating to journalists
headed:

“Treatment of opponents to the KRI authorities” in which it is written:

11.2 Journalists and restrictions on media freedom

11.2.1 On 18 May 2020 the Committee to Protect Journalists (CPJ) published an
article entitled ‘Security forces in Iraqi Kurdistan detain 8 journalists in
Duhok covering protest; charge 4’ which stated: 

‘On May 16,  Kurdish security forces arrested at  least  eight journalists
working for media outlets affiliated with the Kurdistan Islamic Union (KIU)
and the Patriotic Union of Kurdistan (PUK) opposition parties while they
were  covering  a  protest  by  public  officials  against  unpaid  salaries  in
Duhok, a city in western Iraqi Kurdistan…

‘Those arrested were Speda TV reporters Azad Mukhtar, Ali  Shali,  and
Akram Guli;  Speda  TV  cameraman Hajar  Salman;  director  of  the  KIU
affiliated  broadcaster  Khabir  TV,  Maher  Sakfan;  director  of  the  KIU-
affiliated Khabir Radio, Ahmad Sharnakhi; reporter for KIU-affiliated news
website PRS Media, Omed Haji; and Karwan Sadiq, a reporter for the PUK-
affiliated broadcaster Gali Kurdistan, according to the Metro Center and
Abdulkareem Ahmed [general manager of the KIU-affiliated broadcaster
Speda TV]. 

‘The same sources and Ramadhan Artesey, the lawyer representing the
journalists,  said  the  security  forces  also  seized  the  journalists’
equipment; held Mukhtar, Salman, Sadiq, and Sali for several hours; and
held the remaining four until today, when they were released on 2 million
Iraqi dinars ($1,680) bail after being charged under Law 11 regulating
the organization of demonstrations. 

‘Azad  Mukhtar  told  CPJ  on  the  phone  yesterday  that  security  forces
seized their equipment as soon as they got out of the car, accusing them
of being troublemakers and saboteurs.‘

“Initially they didn’t arrest the Speda TV crew. We were waiting for them
to give us back our equipment, when they arrested us and took us to a
police station, where we were held from 3:30 to 9 p.m. At the station
they asked us to sign a testimony, but we refused and requested to see
our lawyers before signing anything. They tried to intimidate us by saying
that they could force us to sign 10 testimonies and not see our lawyers.
We  eventually  signed  it.  When  we  were  released,  they  returned  our
equipment and the lens cap of the camera was broken,” Mukhtar said. 

7



Appeal Number: PA/00636/2020

‘Ahmed, general manager of Speda TV, told CPJ yesterday that his staff
was arrested while they were covering the protest organized by teachers
who have not been paid their salaries in months. 

‘“They didn’t engage in activism. They were reporting on the protest,” he
said.’

11.2.2 In October 2020 HRW published an article entitled ‘Kurdistan Region of
Iraq: Media Offices Shut Down’ which stated:

‘Kurdish authorities have unlawfully closed two offices of a private media
outlet, NRT, for over a month, apparently for covering protests and for
broadcasts critical of the ruling party, Human Rights Watch said today.

‘The  Kurdish  authorities  had  no  court  order  and  only  imposed  the
shutdown  in  Erbil  and  Dohuk,  the  areas  controlled  by  the  Kurdistan
Democratic  Party,  raising  concerns  that  the  closure  is  politically
motivated. 

‘“If  NRT  broke  the  law,  surely  the  authorities  would  have  taken  the
appropriate  measures  to  take  the  outlet  to  court,”  said  Belkis  Wille,
senior crisis and conflict researcher at Human Rights Watch. “But party
officials have instead chosen to take actions outside of the scope of the
law.”

‘…On August  11,  2020,  Shaswar  Abdulwahid  Qadir,  the  leader  of  the
opposition  New  Generation  Movement  political  party  in  the  Kurdish
Region, issued a call on NRT, a private media outlet with TV and radio
stations and a website that he owns, for public protests to demand better
education, employment opportunities, and anti-corruption measures. On
August 12, his call triggered protests across the region that lasted for
about  a  week.  NRT,  which  has  both  Kurdish  and  Arabic  language
channels, was the only outlet to cover the protests in any detail. 

‘On August 19, NRT’s news director, Rebwar Abd al-Rahman, and another
employee who was there told Human Rights Watch that the Asayish – the
regional government’s security forces – raided their office in Dohuk and
held the staff there for several hours, then ordered them to go home,
seemingly in response to the protest coverage.

‘Al-Rahman said the security forces did not present a court order but said
that they had instructions from a Kurdistan Democratic Party official to
close down the offices. Al-Rahman said the Asayish also closed their Erbil
offices on the same day, again without presenting any court documents.
The offices have remained shut, though the channel has remained on the
air as authorities did not close its headquarters in Sulaymaniyah down.
This  has  meant  that  reporting  teams  in  Dohuk  and  Erbil  have  been
unable to report from the field and appear on TV spots.’

11.2.3 The same source further stated:

‘The authorities have taken other measures to intimidate NRT’s staff. On
August 19, the Asayish arrested an NRT reporter in Zakho under the KRI’s
Law for the Organization of Demonstrations (11/2010),  which prohibits
people from participating in protests for which the organizers have not
sought advanced permission from authorities. 

‘They held him for 11 days, then released him on bail and later dropped
the  charges,  acknowledging  he  had  been  covering  the  protests  as  a
journalist,  al-Rahman,  the  news  director,  said.  He  said  they  also
confiscated video equipment of two other reporting teams in Akre, one as
a team passed through a checkpoint to report on a Turkish airstrike and
the other at a checkpoint outside of Amadiya.’

8



Appeal Number: PA/00636/2020

11.2.4 The GCHR article which focussed on the protests in the KRI in December
2020 stated: 

‘Journalists who were covering the protests were targeted with excessive
force and a number of them were arrested. The security forces destroyed
the equipment needed for external broadcasts by a number of television
channels,  several  of  which  were  prevented  from  covering  the
demonstrations. 

‘On 07 December 2020, the Ministry of Culture in the Kurdistan Region
announced the closure of the NRT channel and stated, "The channel was
closed due to its failure to comply with the instructions related to the
regulation of the audiovisual media field, and irresponsible behaviour at
this  time and far  from the law,  and describing the  security  forces  as
militia  and  bandits,  despite  the  channel's  alert  several  times."  The
statement  added,  "We  decided  to  stop  the  broadcasts  by  the  NRT
channel  for  a  whole  week."  The  NRT  channel  reported  on  the  same
morning that security forces stormed its headquarters in Sulaymaniyah
and seized the equipment.’

11.2.5 The  same  source  provided  further  details  on  treatment  of  journalists
trying to cover the protests: 

‘- Journalist Harim Majeed, director of Digital Bazian News, was arrested
by the security forces while covering the events of the demonstrations in
Bazian district, near Sulaymaniyah;

‘- The Zayan news network team was attacked by the security forces in
the  Kalar  district,  in  the  Garmian  region,  in  the  north  of  Kirkuk
Governorate;’

11.2.6 In February 2021 Rudaw published an article entitled ‘Kurdistan Regional
Government under fire for jailing journalists’ stated: 

‘The Committee to Protect Journalists (CPJ) has called on the Kurdistan
Regional Government (KRG) to “immediately” release two journalists who
were sentenced to six years in prison by an Erbil court on Tuesday. 

‘On Monday, seven people, including two journalists, were put on trial for
“endangering the national security of the Kurdistan Region.” Five of the
defendants - Sherwan Sherwani, Shvan Saeed, Ayaz Karam, Hariwan Issa,
and Guhdar Zebari – detained for several months, were found guilty and
sentenced to six years in jail the following day. 

‘…The ruling has caused outrage in the Kurdistan Region and abroad,
with the CPJ calling on the government to respect freedom of the press. 

‘“Today’s sentencing of journalists Sherwan Amin Sherwani and Guhdar
Zebari is not only unfair and disproportionate, but it also proves that the
Iraqi Kurdistan regional government has finally dropped the pretense of
caring  about  press  freedom,”  CPJ  Middle  East  and  North  Africa
Representative  Ignacio  Miguel  Delgado  said  on  Tuesday.  “Kurdish
authorities in northern Iraq should immediately release both journalists,
drop the charges against them, and cease harassing the media.” 

‘…The  men  were  arrested  in  Duhok  province  last  year  after  anti-
government protests over unpaid wages. Kurdish security forces, known
as Asayish, detained over two dozen people, including a teacher whose
family says committed no offense.’ 

11.2.7 On 24 March 2021 the Financial Times published an article entitled ‘Iraqi
dreams  of  democracy  fade  with  arrests  of  journalists’.  The  article
includes details of a journalist who was arrested after covering protests
in Duhok and accused of being a spy. Due to Financial Times copyright
requirements CPIT is unable to republish the contents of the article.

9



Appeal Number: PA/00636/2020

11.2.8 In March 2021 Freedom House stated:

‘In 2019 and 2020, Kurdish Regional Government authorities continued
to  intensify  their  repression  of  the  activities  of  the  New  Generation
opposition  party  and  its  affiliated  media  outlet,  Nalia  Radio  and
Television  (NRT),  which  is  owned  by  the  party  leader  Shaswar  Abdul
Wahid. In April 2019, security forces detained over 80 members of the
New Generation  party,  allegedly  for  defamation  and  insulting  a  state
employee.  In  August  2020,  authorities unlawfully  shut  and raided two
NRT offices for over a month. In December, they raided two other offices
and suspended the outlet’s broadcasting license. The Ministry of Culture
and Youth, which issued the suspension, claimed that NRT had broken
rules regulating broadcast media, though they did not specify which rules
had  been  broken.  NRT  had  covered  violence  during  anti  government
protests throughout the year.’ 

11.2.9 The same source further stated that ‘In 2020, KRG authorities intensified
the  persecution  and  harassment  of  media  outlets  and  journalists,
particularly  those  covering  anti-KRG  protests  relating  to  economic
hardship and corruption.’

11.2.10 The USSD report published in March 2021 stated: ‘The IKR press law does
not give the KRG the authority to close media outlets, but in August the
KRG closed the Kurdish Nalia Radio and Television (NRT) offices in Erbil
and  Duhok  over  the  television  station’s  coverage  of  protests.  On
September 9, KRG coordinator for international advocacy Dindar Zebari
defended the move stating that NRT violated Article 2 of Law 12 of 2010,
which bars encouraging a public disturbance or harming social harmony
in accordance with IKR law. 

‘Government  forces  sometimes  prevented  journalists  from  reporting,
citing security reasons. Some media organizations reported arrests and
harassment of journalists, as well as government efforts to prevent them
from  covering  politically  sensitive  topics,  including  security  issues,
corruption, and government failure to provide adequate services. 

‘…Throughout the IKR there were reports of beatings, detentions,  and
death threats against media workers. In some cases the aggressors wore
KRG military or police uniforms. In particular journalists working for NRT
were  frequently  arrested.  On  August  14,  the  Committee  to  Protect
Journalists  (CPJ)  reported  that  Kurdish  security  forces  in  Erbil  briefly
detained  an  NRT  crew covering  protests  in  the  city  and  seized  their
equipment. Rebwar Kakay, head of NRT’s office in Erbil, told the CPJ that
authorities held the journalists without charge for eight hours at Erbil’s
Azadi  police  station,  and  that  the  team’s  cameras,  live  streaming
devices, press badges, and cell phones were seized. 

‘Certain  KRG courts  applied  the  more  stringent  Iraqi  criminal  code in
lawsuits involving journalists instead of the IKR’s own Press Law, which
provides greater protection for  freedom of  expression and forbids the
detention  of  journalists.  KRG  officials  increased  their  use  of  lawsuits
against journalists critical of the KRG, including applying laws such as the
Law of Misuse of Electronic Devices instead of the IKR press law. In the
first  nine  months  of  the  year,  KRG officials  from various  government
offices filed eight independent lawsuits against freelance journalist Hemn
Mamand  after  he  posted  content  on  Facebook  critical  of  the  KRG’s
COVID-19 response. Mamand was arrested twice, in March and again in
April, and spent 34 days in detention on charges levied under the Law of
Misuse of Electronic Devices.’

9. This  material  provides  evidence  of  journalists  being  targeted  if
covering  events  that  the  authorities  believe  will  cause  then

10



Appeal Number: PA/00636/2020

embarrassment, but the appellant is not a journalist. The KDP and PUK
have taken such action within the IKR, but Kirkuk is not in the IKR, and
it is not made out these groups have influence in the appellants home
area, although it is accepted other groups do. There is evidence of
cameramen being arrested at a demonstration on 16 May 2020 and of
their being detained from 3.30pm to 9.00pm but no evidence of ill-
treatment sufficient to amount to persecution during this time. The
main action concerning cameramen relates to the destruction of their
camara and other  related equipment  by the  authorities  preventing
them from filming an event. The main target of the authorities is the
journalist who actually report the event, i.e. those ‘front of camera’
and the Media outlets such as TV and Radio companies. The evidence
does not establish a credible real risk for the appellant.

10. The case of  MSM (journalists; political opinion; risk) Somalia [2015]
UKUT 00413 (IAC) is relied upon by Ms Khan. That case involved a
Somali  journalist  who  was  found  to  lack  credibility,  as  has  this
appellant, but who was still able to succeed on appeal. The two issues
at large before the Upper Tribunal in MSM were set out [1] of that
determination in the following terms:

“The first is  whether,  given the prevailing conditions in Mogadishu,  Somalia,  the
Appellant, a journalist, is at risk of persecution and/or breach of Articles 2 and 3
ECHR in the form of  attacks inflicting serious injury or  death in the event of his
enforced return there.  The second is the interesting question of law of whether the
Appellant can be denied refugee status in the United Kingdom on the ground that it
is reasonable to expect him upon return to engage in employment other than his
chosen  occupation  of  journalism.   These  questions  are  determined  in  a  context
where the Upper Tribunal has recently promulgated updated guidance on conditions
prevailing in Mogadishu:  see  MOJ and others (Returns to Mogadishu) Somalia CG
[2014] UKUT 00442 (IAC)”

11. This Tribunal is fixed with the finding of the Judge that the appellant
did work as a cameraman although the preserved finding at [25] of
the First-tier decision casts considerable doubt upon this claim. The
Upper  Tribunal  in  the  error  of  law  hearing  found  working  as  a
cameraman  fell  within  the  definition  of  a  “media  work”  or  other
“media professional. At [18] of the error of law hearing it is written:

18. I now turn to the issue raised in the grounds 1 and 2. On the one hand, it can
be said that,  having found (just)  that the appellant may have worked as a
cameraman, the judge then failed to consider country information relating to
potential  risks to  not  simply  journalists,  but  also  “media workers” or  other
“media  professionals”  (a  category  which  might  arguably  include
cameraman/camera women). On the other hand, the judge’s findings in [33]
and [46] are tentative and do not provide any detailed list of the appellant’s
role and the nature of the work. Further, there is some force in Mr Avery’s
point that the appellant’s father had not experienced problems over the course
of time despite having worked for the named television company.

12. The preserved findings in MSM are as follows:

(i) The Appellant worked as a journalist for Radio “X” in Somalia.

(ii) He did not at any stage come to the adverse attention of AS: his evidence to
the contrary was a total fabrication.

(iii) He did not receive any threats on his mobile phone from AS.

11



Appeal Number: PA/00636/2020

(iv) None of his colleagues at the radio station was targeted or harmed before the
Appellant left Mogadishu. 

(v) The Appellant’s wife had not relocated to a place of safety. 

(vi) The  Appellant’s  sister  was  aware  of  his  intention  to  travel  to  the  United
Kingdom, confounding his claim to the contrary.

(vii) Little weight could be attributed to the documentary evidence on which the
Appellant relied in support of his assertion that AS had threatened him. 

(viii) Increased income was his initial motivation in training to become a journalist.

13. The reference to AS is to Al-Shabab, an Islamic terrorist group, which
operated in the relevant parts of Somalia at that time.

14. The Tribunal in MSM also find that the appellant in that case was likely
to engage in journalistic activities, for the purpose of earning a living,
in the event of returning to Mogadishu.

15. The factual matrix against which risk for MSM was assessed is set out
at [21] of that decision in the following terms:

21. We conclude that the evidence supports the following findings, some of which
are specific and others general in nature: 

(a) Radio Mogadishu is perceived by AS to be pro-government, state run. 

(b) Journalists working for Radio Mogadishu are at real risk of being targeted by
AS and killed or seriously injured in consequence. 

(c) AS is the only identified group, or faction, which engages in such attacks
and killings. 

(d) AS has perpetrated some, but not all, of the reported killings of journalists
and other workers in the media sector. 

(e) The perpetrators of the killings of other journalists are not known. 

(f) Those who work for media organisations other than Radio Mogadishu which
publish anti-AS material or have an imputed anti–AS stance or inclination
are also at risk of being targeted by AS and killed or seriously injured in
consequence.

(g) All  of  the  attacks  upon  and  murders  of  both  journalists  and  “media
workers” (the language employed in one of the NUSOJ reports) documented
in the reports digested above have been motivated by the occupation of
the victims. The expression of political opinions is an intrinsic feature of the
daily lot of most of those who work in the media sector. Furthermore, we
find that the aggressors impute political opinions to all such workers in any
event.  We  consider  that  there  is  a  direct  nexus  between  the  espousal
and/or expression of political opinions, actual or imputed, by the victims
and their death or injury.  There is no other identifiable motive or ground
and none was suggested on behalf of the Secretary of State.

(h) We find no sustainable basis for making any distinction between journalists
and “media workers” (and we were not invited to do so). We define this
term as all those who work in the media sector. Thus the members of the
endangered  group  are  not  strictly  confined  to  journalists  in  the
conventional sense. Thus the analysis in [20] above extends to this wider
group.

(i) We find that there is nothing selective about the attacks on the members of
the  endangered  group.   In  particular,  we  find  no  sustainable  basis  for
confining  those  at  risk  to  persons  who  work  for  media  organisations
perceived to be either pro-government or anti – AS (insofar there is any
distinction between the two). In this sense, the attacks which have been

12



Appeal Number: PA/00636/2020

perpetrated and which,  predictably,  will  continue are indiscriminate.  We
reject the Secretary of State’s argument to the contrary.

(j) Thus the risk is generated by membership of the endangered group without
more.   

(k) We find no basis for any sustainable distinction between Mogadishu and
other areas of Somalia. 

16. At [28] of MSM it is written:

“On  the  grounds  and  for  the  reasons  elaborated  above,  we  conclude  that  the
Appellant has discharged the burden of establishing that in the event of returning to
Mogadishu, Somalia, there is a real risk that by virtue of his predicted employment
in the media sector he will  be persecuted for  the Refugee Convention reason of
political opinion and/or that a breach of his rights under Articles 2 and 3 ECHR will
occur.” 

17. In relation to the second question, having analysed the relevant case
law. The Upper Tribunal concluded that MSM was  not to be denied
refugee status on the ground that it would be open to him to seek to
engage in employment other than in the journalistic or media sector.
This argument is based upon the rights of freedom of expression and
an analysis  of  the  case law set  out,  including HJ  (Iran),  and being
viewed  through  the  eyes  of  a  potential  persecutor  who imputes  a
journalist  with  an  adverse  political  opinion,  resulting  in  an  act  of
persecution.

18. In this appeal the following findings can be properly made from the
evidence:

(i) Even  though  the  Judge  of  the  First-tier  Tribunal  noted  the  contradictory
evidence by the appellant in relation to his employment when he claimed he
worked as a children’s newspaper and did not mention work as a journalist
and cameraman for Seda TV at [25] of the First-tier Tribunal, the appeal has
proceeded on the basis that it was accepted by the Judge that the appellant
worked as a cameraman for Speda TV in Iraq at some point.

(ii) The appellant did not at any stage come to the adverse attention of those he
claims to fear.  His evidence to the contrary has been found to be a total
fabrication.

(iii) The  appellant  claimed  to  face  a  risk  as  a  result  of  being  involved  in  a
demonstration  but  it  is  a  preserved  finding  he  was  not  involved  in  that
demonstration. His claim as such was found not to be credible.

(iv) The appellant has not established he was a journalist in Iraq and has not
established he has a profile that will place him at risk as a result of his being
perceived as such.

(v) He did not receive any direct threats during the raid on the offices of the TV
company or at any other time and nor has his father who it is claimed by the
appellant worked as a journalist and ‘front of camera’ man for more than 16
years in Iraq.

(vi) Little weight could be attributed to the documentary evidence on which the
Appellant relied in support of his assertion as to risk on return. 

(vii) The appellant’s claim as to articles written by his father being put in his name
has been found to lack credibility and to be irrational.

(viii) There is no credible evidence the appellant had worked as a journalist.

13



Appeal Number: PA/00636/2020

(ix) The lack of credible evidence of the appellant being threatened or suffering
harm,  despite  his  claim to  have operated as  a  cameraman,  indicates  his
profile was not such as to create a real risk for him in the past or on return. 

(x) Those in the media may face persecution in some countries if  their  work
makes someone feel uncomfortable, such as politicians or those in power,
without the legal protections to do so safely. The lack of protection from the
organs of the State is evidenced in areas where agents of the state are those
targeting  journalist  such  as  occurs  in  Iraq.  The  fact  such  persecution  is
conducted with impunity, yet there is no credible evidence of the appellant
being targeted, is clear evidence that his work was not such that it made
those in power ‘uncomfortable’ to the extent they wish to take action against
him. 

(xi) Whether  such  actions  will  or  have  in  the  past  resulted  in  such  a
consequences is fact specific.

(xii) The appellant fails to establish, even to the applicable lower standard, that
he was persecuted in Iraq as a result of an actual or imputed adverse political
opinion or for any reason claimed.

(xiii) The appellant’s motivation for becoming a cameraman was following in the
footsteps of his parents, claiming in his witness statement he was passionate
about his work in the media, which was an easy job for which he was earning
money.

(xiv) The appellant’s father would interview people, which would be filmed by the
appellant as the cameraman with broadcasts on occasions being live,  but
also recorded to be broadcast later.

(xv) The appellant’s claim his father was detained on two occasions by the police
for a short period of time, and then released, indicates a profile that does not
give rise to real risk in light of the country information referred to above for
his father; despite his father being a journalist and a person who is more
likely to have been persecuted by the authorities.

(xvi) Not all cameramen are at risk in Iraq.

(xvii) In MSM the appellant was a journalist. 

(xviii) In MSM the appellant worked for pro-government organisation with a real risk
arising from Al-Shabab an armed terrorist  group involved in a situation of
internal armed conflict against the government, creating a risk of real harm
to those perceived to be in support of the government. The appellant has not
established that such elements exist on the facts of his appeal.

(xix) There is no credible evidence the appellant has published anti-government
material as his claim to do so has been found to lack credibility. There is no
credible evidence of an imputed adverse opinion being given to the appellant
in the eyes of the authorities or other potential agents of persecution as a
result of his work or actions, a finding supported by the lack of evidence of
credible threats.

(xx) The appellant’s postings on Facebook have not been shown to have come to
the attention of the authorities or others, such as to create a real risk for the
appellant on return, or to demonstrate a credible adverse political opinion,
giving  rise  to  a  real  risk  on  return.  The  appellant  has  not  taken  part  in
journalism or credible political activities in the United Kingdom.

(xxi) The appellant’s home area is Kirkuk.

(xxii) The appellant shall be returned to Baghdad.

(xxiii) The appellant possesses his CSID which is with the Home Office and it was
accepted before the First-tier Tribunal that he is documented.

14



Appeal Number: PA/00636/2020

(xxiv) The  appellant’s  claim  not  to  be  in  contact  with  his  parents  in  Iraq  was
rejected  as  not  being  credible  by  the  First-tier  Tribunal  and  insufficient
evidence has been provided to warrant interfering with this finding.

(xxv) The appellant is  a fit,  healthy and educated single male with no adverse
history who will have the support of his family when returned to Iraq.

(xxvi) It is not made out a male family member will be unable to meet the appellant
at the airport in Baghdad or that he will be unable to fly from Baghdad to the
IKR and then travel from the airport to his home.

(xxvii) In relation to intention on return, the appellant and his witness statement on
15 September 2021 claims he would not be able to post similar entries to
those on his Facebook in Iraq, but as it has been found such postings do not
represent a genuinely held adverse political view sufficient to represent a
fundamental  aspect  of  the  appellant’s  presentation and beliefs.   It  is  not
contrary to the judgement in HJ (Iran) for him to delete such postings and not
make such postings on return.

(xxviii) There  is  insufficient  evidence  to  establish  that  the  appellant  would  seek
employment as a cameraman if returned to Iraq, distinguishing this appellant
from that in MSM whose claim that he would do so was found to be credible.

(xxix) There is insufficient evidence to establish that if the appellant returned to his
previous employment that the nature of his work would create a real risk for
him on return, based upon the fact that no credible real risk has been found
to exist in relation to his work previously.

(xxx) I do not find on the evidence that if the appellant has to seek alternative
employment on return to Iraq this would infringe his  rights of freedom of
expression sufficient to engage the Refugee Convention.

19. I  find  that  returning  the  appellant  to  Iraq,  as  a  person  who  lacks
credibility  in  his  account  and  who  has  failed  to  establish  an
entitlement to a grant of international protection or leave to remain on
human rights grounds, with reference to considering the presence of
his brother in the UK and the establishment of any private life, will not
place the government of the United Kingdom in breach of any of its
obligations under any Convention or applicable legal provision.

Decision

20. I dismiss the appeal. 

Anonymity.

21. The First-tier Tribunal made an order pursuant to rule 45(4)(i) of the
Asylum and Immigration Tribunal (Procedure) Rules 2005.

I  make such  order  pursuant  to  rule  14 of  the  Tribunal  Procedure  
(Upper Tribunal) Rules 2008.

Signed……………………………………………….
Upper Tribunal Judge Hanson
  

15



Appeal Number: PA/00636/2020

Dated 21 October 2021
 

16


